fbpx

Program – Januariutmaningen

Vi anpassar träningen efter din egen förmåga då vi har flera olika nivåer och upplägg. Se programmet för respektive nivå nedan:



Program – Nybörjare:

Detta upplägg passar dig som är nybörjare på löpning. Du behöver ingen tidigare erfarenhet av löpning då vi sakta ökar mängden träning genom att variera gång och jogg. Första passet varvar vi 30s jogg med gång och sakta ökar mängden jogg med grundläggande löpteknik för att göra dig medveten i din rörelse. Målet efter 4 veckor är att klara av att jogga i 15-20min samt förbättra din hållning.

Alla pass innehåller mycket löpteknik och feedback på ditt löpsteg. Vi kommer att varva gång och jogg under alla pass. Nedan följer en kortfattad beskrivning av varje pass:

  1. ANALYS – Få personlig feedback på din rörelse för ett skonsamt och effektivt löpsteg. Nybörjare varvar 30s-1min jogg och gång under hela passet. Du får nycklarna för att känna dig trygg att springa på alla sorts underlag. Vi gör löpning roligt genom att springa ett lekfullt pass där vi jobbar i par.
  2. FOT/BEN (Online) – Styrka och rörlighet som är lämpade för löpare där vi fokuserar på benen och fötternas position.
  3. LÖPTEKNIK (Online) – Nybörjare varvar 1min-2min jogg och gång under hela passet. För att lära sig något nytt behöver man öva. Här delar vi upp grunderna i löptekniken där vi övar genom att blanda jogg med löptekniksövningar. 
  4. SNÖPULS – Nybörjare varvar 3min jogg och gång under hela passet. Roligt löppass i snö där vi går igenom löptekniken i högre fart vid snölöpning (alternativt pass om det inte finns någon snö). 
  5. SÄTE/HÖFT (Online) – Utveckla och förbättra din hållning genom att utveckla mer kraft från sätet (rumpa) och höft.
  6. PLANERA (Online) – Lär dig att planera din fart för att inte gå ut för hårt. Vi varvar 4min jogg och gång under hela passet.
  7. KOMBINATION – Förbättra konditionen med kombinationspasset där vi går igenom skonsam och effektiv löpteknik i backe och trail. Pannlampa bör användas på passet. Nybörjare varvar 5min jogg och gång under hela passet
  8. ÖVERKROPP (Online) – Som löpare är det lätt att glömma att träna överkroppen. Här fokuserar vi på att hitta en balans i styrka och rörlighet och förbättra din hållning för bättre armpendling och andning.
  9. MENTAL (Online) – Förbättra din mentala förmåga i där vi ökar mängden jogg och varvar 8min jogg och gång under hela passet.
  10. VANA – Vi njuter av att vi fått in löpningen till en vana när vi tillsammans varvar 10min jogg och gång under hela passet.
  11. MAGE/RYGG (Online) – Förbättra din andning och hållning genom att aktivera de djupa hållningsmusklerna.
  12. AVSLUT (Online) – Nybörjare avslutar med att jogga i 15-20minNjutbart pass i skogen där vi fokuserar på avslappning och tacksamhet till dig själv och kunskapen till bättre förutsättningar för skonsam och effektiv rörelse. 

Fortsättare för Nybörjare:

Fortsättningsgrupp där upplägget är anpassat för dig som har sprungit i vår nybörjargrupp tidigare. Upplägget är liknande Medel men i lägre fart och färre antal intervaller, alltså en mellannivå mellan nybörjare och medel.


Program – Medel & Erfaren:

Detta upplägg passar dig som klarar av att springa 5km. Du kommer att utmanas på roliga och varierade pass som gör löpning under vintern uppbyggande. För att utvecklas som löpare gäller det även att variera sin träning därför lämpar sig upplägget perfekt även för dig som har sprungit i våra löpkurser tidigare då vi har nya spännande pass med fokus på vinterträning. Vi delar in Medel-gruppen i mindre grupper beroende på nivå eller om du sprungit med oss tidigare. Målet efter 4 veckor är att förbättra din hållning och löpteknik till en skonsam och effektiv rörelse.

Alla pass innehåller mycket löpteknik och feedback på ditt löpsteg. Nedan följer en kortfattad beskrivning av varje pass:

  1. ANALYS & HALKA – Få personlig feedback på din rörelse för ett skonsamt och effektivt löpsteg. Grunderna i skonsam löpteknik för nya deltagare samt genomgång av löptekniken på halt underlag så som is & snö för fortsättare. Du får nycklarna för att känna dig trygg att springa på alla sorts underlagVi springer ett pass där vi peppar varandra extra mycket där vi jobbar i par.
  2. FOT/BEN (Online) – Styrka och rörlighet som är lämpade för löpare där vi fokuserar på benen och fötternas position.
  3. LÖPTEKNIK (Online) – För att lära sig något nytt behöver man öva. Här delar vi upp grunderna i löptekniken där vi övar genom att blanda jogg med löptekniksövningar.
  4. SNÖPULS – Pulshöjande löppass där vi går igenom löptekniken i högre fart vid snölöpning (alternativt pass om det inte finns någon snö).
  5. SÄTE/HÖFT (Online) – Utveckla och förbättra din hållning genom att utveckla mer kraft från sätet (rumpa) och höft.
  6. STIGANDE (Online) – Lär dig att planera din fart för att successivt kunna höja farten.
  7. KOMBINATION – Förbättra konditionen med kombinationspasset där vi går igenom skonsam och effektiv löpteknik i backe och trail. Pannlampa bör användas på passet.
  8. ÖVERKROPP (Online) – Som löpare är det lätt att glömma att träna överkroppen. Här fokuserar vi på att hitta en balans i styrka och rörlighet och förbättra din hållning för bättre armpendling och andning.
  9. KULLE (Online) – Förbättra din mentala förmåga i backe genom att samla på dig en hel del höjdmeter.
  10. FARTLEK – Vi avslutar med ett roligt och varierat pass där vi får sätta våra kunskaper på prov genom att öva på löptekniken i olika farter.
  11. MAGE/RYGG (Online) – Förbättra din andning och hållning genom att aktivera de djupa hållningsmusklerna.
  12. AVSLUT (Online) – Njutbart pass i skogen där vi fokuserar på avslappning och tacksamhet till dig själv och kunskapen till bättre förutsättningar för skonsam och effektiv rörelse.

Om du inte vet vilket upplägg som passar dig bäst så finns det möjlighet att byta grupp efter ett tag eller på plats efter dagsformen.


Anmälan:

Pris: 895:- I priset ingår alla 4 ledarledda löppass, plus 8 online-pass du utför hemma, personlig feedback på ditt löpsteg och en VarjeSteg långärmad T-shirt eller buff + tillgång till VarjeStegs medlemssida med över 50 online-pass.

Pris ONLINE: 895:- I priset ingår alla 12 pass som du utför hemma, en löpstegsanalys och en VarjeSteg långärmad T-shirt eller buff + tillgång till VarjeStegs medlemssida med över 50 online-pass.

  • Det går att utnyttja sitt friskvårdsbidrag. Vi tar även emot Actiway, ePassi och Wellnet. (Benify går också bra då du skickar ditt kvitto från oss till Benify)

I samband med din anmälan godkänner du våra Allmänna villkor.

Du kommer att skickas vidare till kassan när du skickat in formuläret där du slutför och betalar din anmälan oavsett betalform.
Ifylles endast om du väljer att göra kursen helt Online (dvs inga fysiska träffar).
Ifylldes endast om du valde att betala med Actiway.
Ifylles endast om du valde långärmad t-shirt i alternativet ovan.
Valfritt att svara på
(Du kommer behöva pannlampa på några pass i Januariutmaningen.) Om du väljer att lägga till en pannlampa så betalas den separat genom faktura, fakturan skickas till din mail inom 24h.
Shopping cart
Det finns inga produkter i varukorgen!
Fortsätt handla
0