fbpx

Program – Vårens löpkurs

Vi anpassar träningen efter din egen förmåga då vi har flera olika nivåer och upplägg. Se programmet för respektive nivå nedan:


Klicka HÄR för komma direkt till Anmälan.

Nybörjare:

Detta upplägg passar dig som är nybörjare på löpning. Du behöver ingen tidigare erfarenhet av löpning då vi sakta ökar mängden träning genom att variera gång och jogg. Vi börjar med grundläggande löpteknik för att göra dig medveten i din rörelse, och ökar successivt mängden och intensiteten för de som vill. Målet efter 12 veckor är att klara av att springa i 45-60min.

SCHEMA:

Alla pass innehåller mycket löpteknik och feedback på ditt löpsteg. Vi kommer att varva gång och jogg under hela passet. Nedan följer en kortfattad beskrivning av varje pass:

  1. GRUND – Lär dig att känna efter och bli medveten i din rörelse. Vi går igenom grunderna i skonsam rörelse och löpteknik. Springer en kort sträcka under tiden där vi varvar gång och 30s jogg under hela passet.
  2. PARFortsatt fokus på skonsam rörelse- & löpteknik där vi peppar varandra extra mycket i par. Gång varvat med 2min jogg.
  3. UPPFÖR – Lär dig att tycka om backar uppför! Vi fördjupar oss i skonsam och effektiv löpteknik i backe uppför
  4. UTFÖR – Utnyttja gravitationen och lär dig skonsam och effektiv löpteknik i backe utför där du kan spara energi och återhämta dig i rörelse. Gång varvat med 5min jogg
  5. TRAIL – Vi njuter av skogens natur och lär dig löptekniken i trail. Känn dig trygg att ge dig ut på och utanför stigarna.
  6. KADENS – Vi fördjupar oss i kadensen i löpsteget, dvs antalet steg per minut. Vi tränar på en optimal kadens utefter dina förutsättningar. Gång varvat med 10min jogg.
  7. LÖPSTYRKA – Styrka för löpare där vi fokuserar på förbättrad kroppsfunktion. En god kroppsfunktion är viktigt för att bibehålla ett skonsamt och effektivt löpsteg.
  8. 30MIN – Joggar gemensamt i 30min. Fortsatt fokus på skonsam löpteknik och att hitta avslappningen i steget.
  9. BANA – Spring effektivare och utnyttja gravitationen till din fördel, Vi går igenom skonsam och effektiv löpteknik i högre fart och springer på friidrottsbana.
  10. ARMPENDLING – Förbättra din andning där vi fokuserar på armpendlingen och springer tröskelintervaller.
  11. SLUMPEN – Ett varierat och roligt pass där vi låter slumpen avgöra hur vi springer. Vi övar på skonsam & effektiv löpteknik i olika farter.
  12. KOMBO – Kombopasset där vi kombinerar backe och flackare intervaller för att förbättra styrka, kondition och löpteknik.

Fortsättare för Nybörjare:

Fortsättningsgrupp där upplägget är anpassat för dig som har sprungit i vår nybörjargrupp tidigare. Upplägget är liknande Medel men i lägre fart och färre antal intervaller, alltså en mellannivå mellan nybörjare och medel.


Medel/erfaren löpare:

Detta upplägg passar dig som klarar av att springa 5km. Vi kommer att följa din utveckling under våren och du får nycklarna till ett skonsammare och effektivare löpsteg. För att utvecklas som löpare gäller det även att variera sin träning därför lämpar sig upplägget perfekt även för dig som har sprungit i vår 12-veckors-löpkurs tidigare då vi har nya spännande pass inför våren. Vi delar in Medel-gruppen i mindre grupper beroende på nivå eller om du sprungit med oss tidigare. Målet efter 12 veckor är att bli medveten i sin rörelse och lära sig hållbar löpteknik för att minimera skador samt att bli en snabb och funktionell löpare.

SCHEMA:

Alla pass innehåller mycket löpteknik och feedback på ditt löpsteg. Nedan följer en kortfattad beskrivning av varje pass:

  1. KICKSTART– Vi kickstartar löpkursen med intervaller där vi peppar varandra extra mycket i team, samt genomgång av grundläggande skonsam rörelse- och löpteknik för nya deltagare och styrka för fortsättare.
  2. EFFEKTIV – Lär dig hur du utnyttjar gravitationen när du springer där vi går igenom löptekniken i högre fart.
  3. UPPFÖR – Lär dig att tycka om backar uppför! Vi fördjupar oss i skonsam och effektiv löpteknik i backe uppför och springer stärkande backintervaller.
  4. UTFÖR – Utnyttja gravitationen och lär dig skonsam och effektiv löpteknik i backe utför där du kan spara energi och återhämta dig i rörelse.
  5. TRAIL – Vi njuter av skogens natur och lär dig löptekniken i trail. Känn dig trygg att ge dig ut på och utanför stigarna.
  6. NJUTPASS – Förbättra din uthållighet genom långpass i ett njutbart, lugnt och behagligt tempo. Vi fokuserar på kadensen i löpsteget, dvs antalet steg per minut. Välj mellan att springa i 60-120min.
  7. LÖPSTYRKA – Styrka för löpare där vi fokuserar på förbättrad kroppsfunktion. En god kroppsfunktion är viktigt för att bibehålla ett skonsamt och effektivt löpsteg.
  8. MATCHALär dig att hålla en jämn fart genom att ”matcha farten”. Vi förbättrar koordinationen för ett mer följsamt och avslappnat löpsteg. 
  9. BANATesta fördelarna med att springa på friidrottsbana! Här får vi upp farten och övar på löptekniken i högre fart, samt springer ett klassiskt pass på bana: supertusingar.
  10. ARMPENDLING – Förbättra din andning där vi fokuserar på armpendlingen och springer tröskelintervaller.
  11. SLUMPEN – Ett varierat och roligt pass där vi låter slumpen avgöra hur vi springer. Vi övar på skonsam & effektiv löpteknik i olika farter.
  12. KOMBO – Kombopasset där vi kombinerar backe och flackare intervaller för att förbättra styrka, kondition och löpteknik.

Om du inte vet vilket upplägg som passar dig bäst så finns det möjlighet att byta grupp efter ett tag eller på plats efter dagsformen.


Pris: 1495:- 1395:- (100:- boka-tidigt-rabatt gäller t.o.m. 28/11). I priset ingår alla 12 coachade löppass, plus 12 online-pass du utför hemma, personlig feedback på ditt löpsteg och en VarjeSteg T-shirt eller buff + tillgång till VarjeStegs medlemssida med över 50 online-pass

Pris ONLINE: 1495:- 1395:- (100:- boka-tidigt-rabatt gäller t.o.m. 28/11). I priset ingår alla 24 onlinepass, två löpstegsanalyser med uppföljning och en VarjeSteg T-shirt eller buff + tillgång till VarjeStegs medlemssida med över 50 online-pass.

  • Det går att utnyttja sitt friskvårdsbidrag. Vi tar även emot Actiway, ePassi och Wellnet. (Benify går också bra då du skickar ditt kvitto från oss till Benify)

I samband med din anmälan godkänner du våra Allmänna villkor.

Nybörjare innebär att du inte springer något. Medel innebär att du springer 30min i veckan eller mer. Erfaren innebär att du i snitt springer mer än 3 mil per vecka. Fortsättare innebär att du har sprungit i någon av våra löpkurser tidigare.
Du kommer att skickas vidare till kassan när du skickat in formuläret där du slutför och betalar din anmälan oavsett betalform.
Ifylles endast om du väljer att göra kursen helt Online (dvs inga fysiska träffar).
Ifylles endast om du valde T-shirt ovan. OBS: Kontrollera att rätt storlek är ifylld när du klickar på Anmäl!
Valfritt att svara på
När du är medlem i vår förening kan du tävla för VarjeStegs Löparklubb som är anslutna till Riksidrottsförbundet. Det kostar endast 100:- för år 2023 (du får information om inbetalning om du väljer Ja här) mer info här: www.varjesteg.se/loparklubb
Shopping cart
Det finns inga produkter i varukorgen!
Fortsätt handla
0