fbpx

Program – Höstens löpkurs

Vi anpassar träningen efter din egen förmåga då vi har flera olika nivåer och upplägg. Se programmet för respektive nivå nedan:


Klicka HÄR för komma direkt till Anmälan.

Nybörjare:

Detta upplägg passar dig som är nybörjare på löpning. Du behöver ingen tidigare erfarenhet av löpning då vi sakta ökar mängden träning genom att variera gång och jogg. Vi börjar med grundläggande löpteknik för att göra dig medveten i din rörelse, och ökar successivt mängden och intensiteten för de som vill. Målet efter 12 veckor är att klara av att springa i 45-60min.

SCHEMA:

Alla pass innehåller mycket löpteknik och feedback på ditt löpsteg. Vi kommer att varva gång och jogg under hela passet. Nedan följer en kortfattad beskrivning av varje pass:

  1. GRUND – Lär dig att känna efter och bli medveten i din rörelse. Vi går igenom grunderna i skonsam rörelse och löpteknik. Springer en kort sträcka under tiden där vi varvar gång och 30s jogg under hela passet.
  2. TRAIL – Vi njuter av skogens natur och lär dig löptekniken i trail. Känn dig trygg att ge dig ut på och utanför stigarna.
  3. PARFortsatt fokus på skonsam rörelse- & löpteknik där vi peppar varandra extra mycket i par. Gång varvat med 2min jogg.
  4. BACKE – Lär dig att tycka om backar uppför! Vi fördjupar oss i skonsam och effektiv löpteknik i backe uppförVi springer en gemensam runda där vi varvar 5min jogg och gång under passet.
  5. STEGE – Lär dig skonsam och effektiv löpteknik i backe utför där du kan spara energi och återhämta dig i rörelse. Vi övar på tekniken genom att springa stegrande joggfrekvenser.
  6. KADENS – Vi fördjupar oss i kadensen i löpsteget, dvs antalet steg per minut. Vi tränar på en optimal kadens utefter dina förutsättningar. Gång varvat med 10min jogg.
  7. ARMPENDLING Förbättra din andning där vi fokuserar på armpendlingen och springer tröskelintervaller.
  8. BANA – Spring effektivare och utnyttja gravitationen till din fördel, Vi går igenom skonsam och effektiv löpteknik i högre fart och springer på friidrottsbana.
  9. 30MIN – Joggar gemensamt i 30min. Fortsatt fokus på skonsam löpteknik och att hitta avslappningen i steget.
  10. FUNKTION – Styrka för löpare där vi fokuserar på förbättrad kroppsfunktion. En god kroppsfunktion är viktigt för att bibehålla ett skonsamt och effektivt löpsteg.
  11. STATION – Ett varierat och roligt pass där vi jobbar på flera olika stationer. Vi övar på skonsam & effektiv löpteknik i olika farter.
  12. SUMMERINGVi avslutar med att sammanfatta det vi lärt oss i löpkursen genom att repetera grunderna i löptekniken, tekniken i högre fart & backtekniken.

Fortsättare för Nybörjare:

Fortsättningsgrupp där upplägget är anpassat för dig som har sprungit i vår nybörjargrupp tidigare. Upplägget är liknande Medel men i lägre fart och färre antal intervaller, alltså en mellannivå mellan nybörjare och medel.


Medel/erfaren löpare:

Detta upplägg passar dig som klarar av att springa 5km. Vi kommer att följa din utveckling under hösten och du får nycklarna till ett skonsammare och effektivare löpsteg. För att utvecklas som löpare gäller det även att variera sin träning därför lämpar sig upplägget perfekt även för dig som har sprungit i vår 12-veckors-löpkurs tidigare då vi har nya spännande pass inför hösten. Vi delar in Medel-gruppen i mindre grupper beroende på nivå eller om du sprungit med oss tidigare. Målet efter 12 veckor är att bli medveten i sin rörelse och lära sig hållbar löpteknik för att minimera skador samt att bli en snabb och funktionell löpare.

SCHEMA:

Alla pass innehåller mycket löpteknik och feedback på ditt löpsteg. Nedan följer en kortfattad beskrivning av varje pass:

  1. TEAM – Vi kickstartar löpkursen med intervaller där vi peppar varandra extra mycket i team, samt genomgång av grundläggande skonsam rörelse- och löpteknik för nya deltagare och styrka för fortsättare.
  2. TRAIL – Vi njuter av skogens natur och lär dig löptekniken i trail. Känn dig trygg att ge dig ut på och utanför stigarna.
  3. GRAVITATION – Lär dig hur du utnyttjar gravitationen när du springer där vi går igenom löptekniken i högre fart.
  4. BACKE – Lär dig att tycka om backar uppför! Vi fördjupar oss i skonsam och effektiv löpteknik i backe uppför och springer varierade backintervaller.
  5. STEGE – Lär dig skonsam och effektiv löpteknik i backe utför där du kan spara energi och återhämta dig i rörelse. Vi övar på tekniken genom att springa stegrande intervaller.
  6. KADENS – Vi fördjupar oss i kadensen i löpsteget, dvs antalet steg per minut. Vi tränar på en optimal kadens utefter dina förutsättningar.
  7. ARMPENDLING Förbättra din andning där vi fokuserar på armpendlingen och springer tröskelintervaller.
  8. BANATesta fördelarna med att springa på friidrottsbana! Här får vi upp farten och övar på löptekniken i högre fart, samt springer 400m-intervaller på banan.
  9. NJUTA – Förbättra din uthållighet genom långpass i ett njutbart, lugnt och behagligt tempo. Vi fokuserar på avslappning och andning. Välj mellan att springa i 60-120min.
  10. FUNKTION – Styrka för löpare där vi fokuserar på förbättrad kroppsfunktion. En god kroppsfunktion är viktigt för att bibehålla ett skonsamt och effektivt löpsteg.
  11. STATION – Ett varierat och roligt pass där vi jobbar på flera olika stationer. Vi övar på skonsam & effektiv löpteknik i olika farter.
  12. SUMMERINGVi avslutar med att sammanfatta det vi lärt oss i löpkursen genom att repetera grunderna i löptekniken, tekniken i högre fart & backtekniken.

Om du inte vet vilket upplägg som passar dig bäst så finns det möjlighet att byta grupp efter ett tag eller på plats efter dagsformen.


Pris: 1495:- 1345:- (150kr boka-tidigt-rabatt vid anmälan innan 31/5). I priset ingår alla 12 coachade löppass, plus 12 online-pass du utför hemma, personlig feedback på ditt löpsteg och en långärmad VarjeSteg T-shirt + tillgång till VarjeStegs medlemssida med över 50 online-pass

Pris ONLINE: 1495:- 1345:- (150kr boka-tidigt-rabatt vid anmälan innan 31/5). I priset ingår alla 24 onlinepass, två löpstegsanalyser med uppföljning och en långärmad VarjeSteg T-shirt + tillgång till VarjeStegs medlemssida med över 50 online-pass.

  • Det går att utnyttja sitt friskvårdsbidrag. Vi tar även emot Actiway, ePassi och Wellnet. (Benify går också bra då du skickar ditt kvitto från oss till Benify)

I samband med din anmälan godkänner du våra Allmänna villkor.

Du kommer att skickas vidare till kassan när du skickat in formuläret där du slutför och betalar din anmälan oavsett betalform. Fakturan ska betalas inom 10 dagar.
Ifylles endast om du väljer att göra kursen helt Online (dvs inga fysiska träffar).
OBS: Kontrollera att rätt storlek är ifylld när du klickar på Anmäl!
Valfritt att svara på
Ifylles endast om du valde betalningsalternativet faktura.
Shopping cart
Det finns inga produkter i varukorgen!
Fortsätt handla
0