fbpx

Vårens löpkurs

Ta din löpning till en ny nivå eller kom igång med löpträningen i vårens 12-veckors-löpkurs där vi erbjuder ett helt nytt program med många roliga och varierade pass med skonsam och hållbar löpteknik i fokus! VarjeSteg välkomnar nya deltagare samt fortsättare som har sprungit med oss tidigare.

Nybörjare såväl som erfaren löpare, kommer att utvecklas. Träningen sker i grupp och du kommer vid varje pass att få personlig feedback på ditt löpsteg och nå personlig utveckling. Vi håller 2m avstånd från varandra och delar in i mindre grupper.

Passen är från v. 10 – v. 21. Välj mellan att springa i Skatås, Hisingsparken, Kungälv, Slottsskogen, Kungsbacka, Västerås, Karlstad, Borås eller Online. Du kan också kombinera dagar som passar dig.

Klicka på knapparna nedan för respektive plats för att se samlingsplatser och tider.

Löpning och gång är en människas naturliga rörelse, och borde därför också vara naturligt och smärtfritt. VarjeSteg fokuserar på en skonsam rörelse och löpteknik. Det gör att du bygger upp din kropp i varje steg såväl som i gång och löpning, istället för att bryta ner den.

En skonsam löpning blir även en effektiv och snabb löpning. När du hittar den där lätta känslan i steget, då blir löpningen som meditation, fantastisk och fri.

Vi anpassar träningen efter din egen förmåga då vi har flera olika nivåer och upplägg. Läs mer om dessa nedan:

Nybörjare:

Detta upplägg passar dig som är nybörjare på löpning. Du behöver ingen tidigare erfarenhet av löpning då vi sakta ökar mängden träning genom att variera gång och jogg. Vi börjar med grundläggande löpteknik för att göra dig medveten i din rörelse, och ökar successivt mängden och intensiteten för de som vill. Målet efter 12 veckor är att klara av att springa i 45-60min.

SCHEMA:

Alla pass innehåller mycket löpteknik och feedback på ditt löpsteg. Vi kommer att varva gång och jogg under hela passet. Nedan följer en kortfattad beskrivning av varje pass:

  1. GRUNDVi går igenom grunderna för en skonsam löpteknik och gång. Springer en kort sträcka under tiden där vi varvar gång och 30s jogg under hela passet.
  2. 2MIN TEAM Gång varvat med 2min jogg där vi peppar varandra extra mycket i team. Fortsatt fokus på skonsam rörelse- & löpteknik.
  3. UPPFÖRLär dig skonsam och effektiv löpteknik i backe uppför. Ett uppbyggande och stärkande pass där du lär dig att tycka om backar!
  4. 5MIN & UTFÖR Springer en gemensam runda där vi varvar gång med 5min jogg. Under tiden går vi igenom skonsam löpteknik i backe utför där du kan spara energi och återhämta dig i rörelse.
  5. TRAILVi går igenom löptekniken i trail och njuter av skogens natur.
  6. POSTURALFörbättra din hållning genom styrkeövningar som är anpassade för löpare i kombination med löpning. Gång varvat med 10min jogg.
  7. BANASpring effektivare och utnyttja gravitationen. Vi går igenom skonsam och effektiv löpteknik i högre fart när vi springer på friidrottsbana.
  8. 30MINJoggar gemensamt i 30min, fortsatt fokus på löpteknik.
  9. MOBILITETFörbättra din funktionella rörlighet genom ett kombinerat löppass som är inspirerat av yogan.
  10. SLUMPENVi övar på alla farter i vårt rörelsemönster. Ett lekfullt pass där vi låter slumpen avgöra hur vi springer. 
  11. GUMMIBANDUpplev gummibandseffekten i löpsteget där du i högre fart slipper ta i lika mycket när du springer. Vi låter kraften komma från våra djupa inre muskler.
  12. UTHÅLLIGLångsamt, njutbart och länge. Förbättra din uthållighet genom långpass i lugnt och behaglig tempo där vi fokuserar på avslappning och andning och gemensamt joggar 45-60min.

Medel/erfaren löpare:

Detta upplägg passar dig som klarar av att springa minst 5km. Vi kommer att följa din utveckling under våren och du får nycklarna till ett skonsammare och effektivare löpsteg. För att utvecklas som löpare gäller det även att variera sin träning därför lämpar sig upplägget perfekt även för dig som har sprungit i vår 12-veckors-löpkurs tidigare då vi har nya spännande pass inför våren. Målet efter 12 veckor är att slippa löprelaterade skador samt att bli en snabb och funktionell löpare.

SCHEMA:

Alla pass innehåller mycket löpteknik och feedback på ditt löpsteg. Nedan följer en kortfattad beskrivning av varje pass:

  1. MATCHA FARTENLär dig att känna efter och bli medveten i vilken fart du håller där vi springer intervaller och övar på att matcha och bibehålla samma fart. Vi avslutar passet med att gå igenom grunderna i skonsam rörelse och löpteknik för nya deltagare och styrka för bättre hållning för fortsättare.
  2. EFFEKTIVT TEAM – Lär dig effektiv löpteknik och hur du utnyttjar gravitationen när du springer, samtidigt som vi springer team-intervaller där vi peppar varandra extra i team. 
  3. UPPFÖRLär dig skonsam och effektiv löpteknik i backe uppför. Ett uppbyggande och stärkande pass med backintervaller.
  4. UTFÖRLär dig skonsam och effektiv löpteknik i backe utför. Vi fördjupar oss i utförslöpning där du kan spara energi och återhämta dig i rörelse.
  5. SKOGLär dig att bemästra teknisk trail där vi går igenom löptekniken i trail och njuter av skogens natur.
  6. POSTURALFörbättra din hållning genom styrkeövningar som är anpassade för löpare i kombination med löpning.
  7. BANAFå upp farten och Lär dig fördelarna med att springa på friidrottsbana.
  8. UTHÅLLIGLångsamt, njutbart och länge. Förbättra din uthållighet genom långpass i lugnt och behaglig tempo där vi fokuserar på avslappning och andning. Välj mellan 60-120min.
  9. MOBILITETFörbättra din funktionella rörlighet genom ett kombinerat löppass som är inspirerat av yogan.
  10. PROGRESSIVTLär dig att spara på krafterna där vi höjer farten progressivt och fördjupar oss i rörelsemönstrets växlar.
  11. GUMMIBANDUpplev gummibandseffekten i löpsteget där du i högre fart slipper ta i lika mycket när du springer. Vi låter kraften komma från våra djupa inre muskler.
  12. RESPONSVad har vi fått för respons av träningen och löptekniken? Avslutar med repetition och sammanfattning av vårens löpkurs där vi testar formen genom ett gemensamt 5km-lopp.

Om du inte vet vilket upplägg som passar dig bäst så finns det möjlighet att byta grupp efter ett tag eller på plats efter dagsformen.

Vi kommer även att ha en gemensam Facebookgrupp där vi kan hjälpa till att peppa varandra mellan passen. Oavsett vilken plats du väljer kommer du att få alla pass skickade till dig ifall du skulle vilja repetera eller om du missar passet så kan du köra det hemifrån.
För dig som väljer att springa fysiskt tillsammans med oss ingår ett extra pass/vecka du kan köra på egen hand hemma med instruktioner via film.

Anmälan:

Pris: 1450:- I priset ingår alla 12 coachade löppass, plus 12 extra-pass du utför hemma, en löpstegsanalys på plats och en VarjeSteg T-shirt och buff.

Pris ONLINE: 1450:- I priset ingår alla 24 pass som du utför hemma, två löpstegsanalyser med uppföljning samt kontinuerlig kontakt 1gång/vecka med personlig löpcoach via telefon/Mail och en VarjeSteg T-shirt och buff.

  • Det går att utnyttja sitt friskvårdsbidrag. Vi tar även emot Actiway och ePassi.

I samband med din anmälan godkänner du våra Allmänna villkor.

Vid swisch ange din email. För kortbetalning/klarna kommer du att skickas vidare när du skickat in formuläret. Vid faktura behöver du fylla i dina adressuppgifter och personnummer. Vid betalning via Actiway behöver du ange ditt personnummer nedan. Vid betalning av ePassi behöver du logga in på ditt ePassi och leta upp VarjeSteg och ange summan.
Ifylles endast om du valde fakturabetalning eller plats: Online.
Ifylldes endast om du valde faktura eller Actiway
Valfritt att svara på