fbpx

Testa att springa med oss

Vill du testa att springa med oss innan du anmäler dig till Januari-utmaningen? Då är du varmt välkommen under vecka 51 att springa tillsammans med oss Gratis.

Januari-utmaningen startar vecka 2 och lämpar sig för alla oavsett nivå; Nybörjare till erfaren löpare där du:

  • Utvecklar din löpteknik
  • Fördjupar dig i vinterlöpning
  • Stärker din hållning

VarjeSteg välkomnar nya deltagare samt fortsättare som har sprungit med oss tidigare.

Under passet kommer du att få personlig feedback på ditt löpsteg och nå en ökad medvetenhet i din rörelse. 

Det som står i fokus för VarjeSteg är skonsam rörelse och löpteknik, en skonsam löpning blir även en effektiv och snabb löpning.

Vi anpassar löpningen efter dina förutsättningar och du är välkommen oavsett nivå, nybörjare såväl som erfaren löpare, då vi kommer att dela in gruppen utefter nivå. Nybörjarna kommer att varva gång och jogg.

Vi följer folkhälsomyndighetens rekommendationer då all träning sker utomhus med distans från varandra. Passet är ca 60min.

Datum & mötesplatser:

Slottsskogen:

  • Tid: Måndag 14 december 18:00
  • Mötesplats: Villa Belparc Slottsskogen, A O Elliots Väg 10, 413 11 Göteborg

Skatås

  • Tid: Tisdag 15 december 18:00
  • Mötesplats: Skatås Motionscentrum vid stora klockan (adress: Skatåsvägen 25, 41655 Göteborg)

Kungälv

  • Tid: Onsdag 16 december 18:00
  • Mötesplats: Motionscentralen Kotten i Fontin, Dämmevägen 11, 422 31 Kungälv 

Hisingsparken

  • Tid: Torsdag 17 december 18:00
  • Mötesplats: Tuve ishall (adress: Västra Tuvevägen 70, 417 45 Göteborg)

Online

  • Tid: Torsdag 17 December 18:00
  • Plats: Utanför din dörr – Du utför passet på egen hand och får passet via en länk där vi förklarar passet samt går igenom övningarna med löpteknik.

Anmälan:

Vi ser gärna att du anmäler dig till passet för att underlätta planeringen inför passet. Anmälan till gratis pass sker i formuläret nedan:

NYBÖRJARE kommer att varva gång och jogg under hela passet. MEDEL klarar av att jogga 5km. ERFAREN innebär att du i snitt springer över 3mil/vecka.
Vad springer du 5km på vid platt asfaltslopp? Om du inte springer lopp kan du fylla i det du vanligtvis springer 5km på. Detta är för att underlätta planeringen och indelning av grupper.

JANUARI-UTMANINGEN:

Kickstarta året i januari-utmaningen där du stärker upp din kropp från grunden och lär dig hur du kan hålla igång löpträningen under vintern trots kyla och mörker!
Januari-utmaningen med VarjeSteg pågår under 4 veckor mellan v. 2-5. Välj mellan att springa med oss i Slottsskogen, Skatås, Hisingsparken eller Kungälv. Du kan också kombinera dagar som passar dig bäst. Det går även att välja att gå kursen ONLINE där du har kontakt med en löpcoach via Mail/telefon.
Oavsett nivå; Nybörjare såväl som erfaren löpare kommer du att utvecklas då vi anpassar upplägget utefter din nivå och delar in i mindre grupper.

Löpning för Alla:

Löpning är människans naturliga rörelse och borde därför också vara naturligt och smärtfritt, men det förutsätter att du rör dig på ett naturligt sätt.

Målet med januari-utmaningen är att förbättra din löpteknik och hållning så att du håller dig skadefri och stärker upp din kropp i varje steg. Det gör att du jobbar på kroppens villkor och dessutom får ett effektivt löpsteg. Vi kommer att stärka vår hållning genom postural träning som är kombinerad styrka och rörlighet.

Du kommer att få en större medvetenhet i din rörelse samt mycket personlig feedback på ditt löpsteg då vi springer i mindre grupper och kommer hålla minst 1,5m avstånd mellan varandra. Vi delar in grupperna utefter nivå på löpning (läs mer om de olika nivåerna vid programmet på: www.varjesteg.se/januari-utmaningen).