fbpx

Summer Camp

Utveckla din löpteknik eller kom igång med löpträningen under den bästa årstiden för löpning – sommaren! Under 4 veckor kommer vi uppleva rörelsefrihet tillsammans i Summer Camp, där vi lär dig allt om skonsam, effektiv och hållbar löpteknik! Fokus under sommarkursen är att förbättra sin löpteknik, variera löpträningen under sommaren och att stärka upp kroppen genom postural träning, styrka och rörlighet för bättre hållning. 

Du utmanas på totalt 3 pass per vecka där du kan välja att göra kursen helt online eller kombinerat med fysiska träffar i Göteborg. VarjeSteg välkomnar nya deltagare samt fortsättare som har sprungit med oss tidigare.

Nybörjare såväl som erfaren löpare, kommer att utvecklas. Passen är från v. 23 – v. 26. Välj mellan att springa i Skatås, Hisingsparken, Kungälv, Slottsskogen, Kungsbacka eller Online. Du kan också kombinera dagar som passar dig. 

Klicka på knapparna nedan för respektive plats för att se samlingsplatser och tider.

Klicka HÄR för komma direkt till Anmälan.

Under 4 veckor kommer du att lära dig att ta hand om din kropp genom styrka, rörlighet och skonsam löpteknik. Du kommer lära dig att lyssna på kroppens signaler för att kunna stärka den i varje steg.

Vi kommer även att stärka upp kroppen med postural träning som är styrka och rörlighet för bättre hållning för att du ska få uppleva lätthetskänslan i löpningen. Om du jobbar med yttre muskler som kompenserar för svaga inre muskler (som är vanligt vid stillasittande arbete) kommer löpningen att bli tung. Efter posturala träning upplever man en så kallad ”anti-gravity-effekt” (lätthetskänsla). Detta i kombination med skonsam rörelse & löpteknik som VarjeSteg lär ut gör det otroligt kraftfullt, men framförallt; det är i längden nyckeln till rörelsefrihet.

Summer Camp kommer att ske genom 1 ledarlett pass per vecka, samt 2 online-pass som du utför hemma mellan passen. Vi anpassar löpträningen utefter din nivå genom att dela in i mindre grupper. Du kan läsa mer om de olika nivåerna nedan under programmet. 

Utöver 3 pass per vecka kommer du dessutom även att utmanas på lite rörlighet (max 5min) varje dag för att underhålla och jämföra resultatet av din rörelse i slutet av kursen. Det ingår även en livesändning via zoom på söndagen 20/6 kl 10:00 om löpteknik med Nathalie, VarjeStegs grundare, där vi gör ett gemensamt teknikpass och tid för att ställa frågor och få ännu mer feedback på sitt löpsteg.

Vi följer hälsomyndighetens rekommendationer och håller minst 1,5m avstånd från varandra och all träning sker utomhus. Du kan dessutom välja att göra kursen helt ONLINE. HÄR kan du läsa mer om våra Corona-anpassningar.

Nivå:

Vi anpassar programmet utefter din nivå. Välj mellan nybörjare, fortsättare från nybörjare, medel, erfaren, fortsättare från medel eller erfaren.

Om du inte vet vilket upplägg som passar dig bäst så finns det möjlighet att byta grupp efter ett tag eller på plats efter dagsformen.


Program – Nybörjare:

Detta upplägg passar dig som är nybörjare på löpning. Du behöver ingen tidigare erfarenhet av löpning då vi sakta ökar mängden träning genom att variera gång och jogg. Första passet varvar vi 30s jogg med gång och sakta ökar mängden jogg med grundläggande löpteknik för att göra dig medveten i din rörelse. Målet efter 4 veckor är att klara av att jogga i 15-20min samt förbättra din hållning, styrka och rörlighet.
Utöver 3 pass/vecka ingår även 5min rörlighetsträning varje dag och 1st livesändning ”Löpteknikpass med Nathalie, VarjeStegs grundare” 

Alla pass innehåller mycket löpteknik och feedback på ditt löpsteg. Vi kommer att varva gång och jogg under alla pass. Nedan följer en kortfattad beskrivning av varje pass:

  1. NJUTAVi lär oss att njuta av löpningen där vi går igenom grunderna i skonsam rörelse och löpteknik vilket gör löpningen både enklare, lättare och roligare! Du får personlig feedback på din löpteknik. Vi testar vår rörlighet & styrka för att jämföra mot slutet av kursen. Nybörjare varvar 30s-1min jogg och gång under hela passet. 
  2. STYRKA POSTURAL (Online) – Styrka och rörlighet där vi fokuserar på våra djupa inre posturala muskler för bättre hållning.
  3. STIG (Online) – Ge dig ut och njut på stigarna i skogen medans vi övar på löptekniken i backe! I naturen är de sällan platt, här lär vi dig att tycka om backar. Nybörjare varvar 1min-2min jogg och gång under hela passet.
  4. FART – Nybörjare varvar 3min jogg och gång under hela passet. Roligt stationspass där vi går igenom löptekniken i högre fart, hur vi utnyttjar gravitationen när vi springer och övar på löptekniken i olika farter.
  5. STYRKA PULS (Online) – Vi bygger på med mer styrka för hållningen där vi utmanar passet med lite mer puls som är anpassat för löpare.
  6. GRÄS/SANDLÖPNING (Online) – Löppass i sand eller på gräs. Här får du lära dig fördelarna med att springa i sand/gräs där du på mjukt underlag kan förbättra både styrka, kondition och löpteknik.
  7. SOMMARTRAILNjut av sommarens vackraste traillöpning där vi går igenom löptekniken i Trail. Vi varvar 4min jogg och gång under hela passet. 
  8. STYRKA STABILITET (Online) – Vi fokuserar på att bygga en stark stabilitet och balans i kroppen för en god hållning.
  9. MEDITATION (Online) – Medveten närvaro, Rörlighet och närvaro för bättre andning. Lär dig hur du kan använda din andning för bättre löpning. Vi ökar mängden jogg och varvar 8min jogg och gång under hela passet.
  10. KOMBODet ultimata kombopasset där vi låter slumpen avgöra hur vi springer! Allt från traillöpning, löpteknik, styrka och rörlighet. Vi ökar mängden jogg till 10min varvat med gång..
  11. STYRKA MOBILITET (Online) – Kombinerad rörlighet och styrka där vi avslutar med att utmana styrkan extra för att känna hur starka vi blivit efter dessa veckor.
  12. AVSLUT (Online) – Vi avslutar kursen med ett pass där övar löptekniken som vi lärt oss under kursen med 15-20min jogg. Avslutande tester av styrka och rörlighet för de som vill, där vi jämför resultatet från början av kursen.

Fortsättare för Nybörjare:

Fortsättningsgrupp där upplägget är anpassat för dig som har sprungit i vår nybörjargrupp tidigare. Upplägget är liknande Medel men i lägre fart och färre antal intervaller, alltså en mellannivå mellan nybörjare och medel.


Program – Medel & Erfaren:

Detta upplägg passar dig som klarar av att springa 5km. Du kommer att utmanas på roliga och varierade pass som gör löpning under sommaren uppbyggande. För att utvecklas som löpare gäller det även att variera sin träning därför lämpar sig upplägget perfekt även för dig som har sprungit i våra löpkurser tidigare då vi har nya spännande pass med fokus på sommarträning. Vi delar in Medel-gruppen i mindre grupper beroende på nivå eller om du sprungit med oss tidigare. Målet efter 4 veckor är att förbättra din hållning, styrka och rörlighet samt löpteknik till en skonsam och effektiv rörelse.
Utöver 3 pass/vecka ingår även 5min rörlighetsträning varje dag och 1st livesändning ”Löpteknikpass med Nathalie, VarjeStegs grundare” 

Alla pass innehåller mycket löpteknik och feedback på ditt löpsteg. Nedan följer en kortfattad beskrivning av varje pass:

  1. NJUTAVi njuter av löpningen där vi går igenom grunderna i skonsam rörelse och löpteknik vilket gör löpningen både enklare, lättare och roligare! Du får personlig feedback på din löpteknik. Vi testar vår rörlighet, styrka & löpning för att jämföra mot slutet av kursen. Fortsättare gör styrke-, löp- och rörlighetstester.
  2. STYRKA POSTURAL (Online) – Styrka och rörlighet där vi fokuserar på våra djupa inre posturala muskler för bättre hållning.
  3. STIG (Online) – Ge dig ut och njut på stigarna i skogen medans vi övar på löptekniken i backe! I naturen är de sällan platt, här lär vi dig att tycka om backar.
  4. FARTRoligt stationspass där vi går igenom löptekniken i högre fart, hur vi utnyttjar gravitationen när vi springer och övar på löptekniken i olika farter.
  5. STYRKA PULS (Online) – Vi bygger på med mer styrka för hållningen där vi utmanar passet med lite mer puls som är anpassat för löpare.
  6. GRÄS/SANDLÖPNING (Online) – Löppass i sand eller på gräs. Här får du lära dig fördelarna med att springa i sand/gräs där du på mjukt underlag kan förbättra både styrka, kondition och löpteknik.
  7. SOMMARTRAILNjut av sommarens vackraste traillöpning där vi går igenom löptekniken i Trail. 
  8. STYRKA STABILITET (Online) – Vi fokuserar på att bygga en stark stabilitet och balans i kroppen för en god hållning.
  9. MEDITATION (Online) – Medveten närvaro, Rörlighet och närvaro för bättre andning. Lär dig hur du kan använda din andning för bättre löpning.
  10. KOMBODet ultimata kombopasset där vi låter slumpen avgöra hur vi springer! Allt från traillöpning, löpteknik, styrka och rörlighet.
  11. STYRKA MOBILITET (Online) – Kombinerad rörlighet och styrka där vi avslutar med att utmana styrkan extra för att känna hur starka vi blivit efter dessa veckor.
  12. AVSLUT (Online) – Vi avslutar kursen med ett pass där övar löptekniken som vi lärt oss under kursen. Avslutande tester av löpning, styrka och rörlighet för de som vill, där vi jämför resultatet från början av kursen.

Vi kommer även att ha en gemensam Facebookgrupp där vi kan hjälpa till att peppa varandra mellan passen. Oavsett vilken plats du väljer kommer du att få alla 12 pass tillgängliga via vår medlemssida med filminstruktioner ifall du skulle vilja repetera eller om du missar passet så kan du utföra passet hemifrån.


Pris: 895:- I priset ingår alla 4 ledarledda löppass, plus 8 online-pass du utför hemma, personlig feedback på ditt löpsteg, 5min rörlighetsträning varje dag, 1st livesändning ”Löpteknikpass med Nathalie, VarjeStegs grundare” och en VarjeSteg T-shirt eller keps, + tillgång till VarjeStegs medlemssida med över 50 online-pass.

Pris ONLINE: 895:- I priset ingår alla 12 pass som du utför hemma, en löpstegsanalys med uppföljning samt kontinuerlig kontakt 1gång/vecka med personlig löpcoach via telefon/mail, 5min rörlighetsträning varje dag, 1st livesändning ”Löpteknikpass med Nathalie, VarjeStegs grundare” och en VarjeSteg T-shirt eller keps + tillgång till VarjeStegs medlemssida med över 50 online-pass.

  • Det går att utnyttja sitt friskvårdsbidrag. Vi tar även emot Actiway, ePassi och Wellnet. (Benify går också bra då du skickar ditt kvitto från oss till Benify)

I samband med din anmälan godkänner du våra Allmänna villkor.

Fortsättare innebär att du har sprungit med oss tidigare.
Du kommer att skickas vidare till kassan när du skickat in formuläret där du slutför och betalar din anmälan oavsett betalform.
Ifylles endast om du valde att göra kursen helt Online (dvs inga fysiska träffar).
Ifylldes endast om du valde att betala med Actiway.
Ifylles endast om du valde t-shirt i alternativet ovan.
Kom ihåg att ange rabattkoden i kassan som du skickas vidare till efter att du fyllt i formuläret.
Valfritt att svara på

Shopping cart
Det finns inga produkter i varukorgen!
Fortsätt handla
0