fbpx

Skatås – Vårens löpkurs

Ta din löpning till en ny nivå eller kom igång med löpträningen i vårens 12-veckors-löpkurs med totalt 24 varierade pass med skonsam och hållbar löpteknik i fokus! Varje vecka ingår det ett fysiskt pass tillsammans i grupp och ett online-pass du utför hemma mellan träffarna. Du kan också välja att göra kursen helt online.

Oavsett nivå kan du vara med då vi har flera upplägg: Nybörjare till erfaren löpare. Träningen sker i grupp och du kommer vid varje pass att få personlig feedback på ditt löpsteg och nå personlig utveckling. Vi håller 1,5m avstånd från varandra och delar in i mindre grupper.

Passen är från v. 10 – v. 21. Vi anpassar träningen efter din egen förmåga då vi har flera olika nivåer och upplägg. Läs mer om dessa nedan:

Tid: Tisdagar 18:00 
Samlingsplats: Skatås motionscentrum, vid stora klockan 
Adress: Skatåsvägen 25, 41655 Göteborg
Längd: Alla pass är ca 60-75min
Kursstart: 9 mars 2021

Samlingsplatser:

  • Nybörjare (som INTE sprungit med oss tidigare): gul plats. 
  • Medel/Erfaren & Fortsättare från Nybörjare/Medel/Erfaren delas in utefter 5km-tider:
  • 5 km under 28 min: Lila
  • 5 km under 32 min: Blå
  • 5 km under 35 min: Orange
  • 5 km över 35 min: Röd

Skatås ledare:

Klicka på knappen nedan för att läsa mer om ledarna i Skatås:


Löpteknik:

Löpning och gång är en människas naturliga rörelse, och borde därför också vara naturligt och smärtfritt. VarjeSteg fokuserar på en skonsam rörelse och löpteknik. Det gör att du bygger upp din kropp i varje steg såväl som i gång och löpning, istället för att bryta ner den.

En skonsam löpning blir även en effektiv och snabb löpning. När du hittar den där lätta känslan i steget, då blir löpningen som meditation, fantastisk och fri.

Vi anpassar träningen efter din egen förmåga då vi har flera olika nivåer och upplägg. Läs mer om dessa nedan:


Nybörjare:

Detta upplägg passar dig som är nybörjare på löpning. Du behöver ingen tidigare erfarenhet av löpning då vi sakta ökar mängden träning genom att variera gång och jogg. Vi börjar med grundläggande löpteknik för att göra dig medveten i din rörelse, och ökar successivt mängden och intensiteten för de som vill. Målet efter 12 veckor är att klara av att springa i 45-60min.

SCHEMA:

Alla pass innehåller mycket löpteknik och feedback på ditt löpsteg. Vi kommer att varva gång och jogg under hela passet. Nedan följer en kortfattad beskrivning av varje pass:

  1. GRUND – Vi går igenom grunderna för en skonsam löpteknik och gång. Springer en kort sträcka under tiden där vi varvar gång och 30s jogg under hela passet.
  2. 2MIN TEAM – Gång varvat med 2min jogg där vi peppar varandra extra mycket i team. Fortsatt fokus på skonsam rörelse- & löpteknik.
  3. UPPFÖR – Lär dig skonsam och effektiv löpteknik i backe uppför. Ett uppbyggande och stärkande pass där du lär dig att tycka om backar!
  4. 5MIN & UTFÖR – Springer en gemensam runda där vi varvar gång med 5min joggUnder tiden går vi igenom skonsam löpteknik i backe utför där du kan spara energi och återhämta dig i rörelse.
  5. TRAIL – Vi går igenom löptekniken i trail och njuter av skogens natur.
  6. POSTURAL – Förbättra din hållning genom styrkeövningar som är anpassade för löpare i kombination med löpning. Gång varvat med 10min jogg.
  7. BANA – Spring effektivare och utnyttja gravitationen. Vi går igenom skonsam och effektiv löpteknik i högre fart när vi springer på friidrottsbana.
  8. 30MIN – Joggar gemensamt i 30min, fortsatt fokus på löpteknik.
  9. MOBILITET – Förbättra din funktionella rörlighet genom ett kombinerat löppass som är inspirerat av yogan.
  10. SLUMPEN – Vi övar på alla farter i vårt rörelsemönster. Ett lekfullt pass där vi låter slumpen avgöra hur vi springer. 
  11. GUMMIBAND – Upplev gummibandseffekten i löpsteget där du i högre fart slipper ta i lika mycket när du springer. Vi låter kraften komma från våra djupa inre muskler.
  12. UTHÅLLIG – Långsamt, njutbart och länge. Förbättra din uthållighet genom långpass i lugnt och behaglig tempo där vi fokuserar på avslappning och andning och gemensamt joggar 45-60min.

Medel/erfaren löpare:

Detta upplägg passar dig som klarar av att springa 5km. Vi kommer att följa din utveckling under våren och du får nycklarna till ett skonsammare och effektivare löpsteg. För att utvecklas som löpare gäller det även att variera sin träning därför lämpar sig upplägget perfekt även för dig som har sprungit i vår 12-veckors-löpkurs tidigare då vi har nya spännande pass inför våren. Vi delar in Medel-gruppen i mindre grupper beroende på nivå eller om du sprungit med oss tidigare. Målet efter 12 veckor är att slippa löprelaterade skador samt att bli en snabb och funktionell löpare.

SCHEMA:

Alla pass innehåller mycket löpteknik och feedback på ditt löpsteg. Nedan följer en kortfattad beskrivning av varje pass:

  1. MATCHA FARTEN – Lär dig att känna efter och bli medveten i vilken fart du håller där vi springer intervaller och övar på att matcha och bibehålla samma fart. Vi avslutar passet med att gå igenom grunderna i skonsam rörelse och löpteknik för nya deltagare och styrka för bättre hållning för fortsättare.
  2. EFFEKTIVT TEAM – Lär dig effektiv löpteknik och hur du utnyttjar gravitationen när du springer, samtidigt som vi springer team-intervaller där vi peppar varandra extra i team. 
  3. UPPFÖR – Lär dig skonsam och effektiv löpteknik i backe uppför. Ett uppbyggande och stärkande pass med backintervaller.
  4. UTFÖR – Lär dig skonsam och effektiv löpteknik i backe utför. Vi fördjupar oss i utförslöpning där du kan spara energi och återhämta dig i rörelse.
  5. SKOG – Lär dig att bemästra teknisk trail där vi går igenom löptekniken i trail och njuter av skogens natur.
  6. POSTURAL – Förbättra din hållning genom styrkeövningar som är anpassade för löpare i kombination med löpning.
  7. BANA – Få upp farten och Lär dig fördelarna med att springa på friidrottsbana.
  8. UTHÅLLIG – Långsamt, njutbart och länge. Förbättra din uthållighet genom långpass i lugnt och behaglig tempo där vi fokuserar på avslappning och andning. Välj mellan 60-120min.
  9. MOBILITET – Förbättra din funktionella rörlighet genom ett kombinerat löppass som är inspirerat av yogan.
  10. PROGRESSIVT – Lär dig att spara på krafterna där vi höjer farten progressivt och fördjupar oss i rörelsemönstrets växlar.
  11. GUMMIBAND – Upplev gummibandseffekten i löpsteget där du i högre fart slipper ta i lika mycket när du springer. Vi låter kraften komma från våra djupa inre muskler.
  12. RESPONS – Vad har vi fått för respons av träningen och löptekniken? Avslutar med repetition och sammanfattning av vårens löpkurs där vi testar formen genom ett gemensamt 5km-lopp.

Anmälan:

Pris: 1450:- I priset ingår alla 12 coachade löppass, plus 12 online-pass du utför hemma, personlig feedback på ditt löpsteg och en VarjeSteg T-shirt och buff. + tillgång till VarjeStegs medlemssida med över 40 online-pass

Pris ONLINE: 1450:- I priset ingår alla 24 pass som du utför hemma, två löpstegsanalyser med uppföljning samt kontinuerlig kontakt 1gång/vecka med personlig löpcoach via telefon/Mail och en VarjeSteg T-shirt och buff. + tillgång till VarjeStegs medlemssida med över 40 online-pass

  • Det går att utnyttja sitt friskvårdsbidrag. Vi tar även emot Actiway, ePassi och Wellnet. (Benify går också bra då du skickar ditt kvitto från oss till Benify)

I samband med din anmälan godkänner du våra Allmänna villkor.

Nytt för våren är att vi har fortsättningsgrupper på de orter vi funnits på tidigare.
Du kommer att skickas vidare till kassan när du skickat in formuläret där du slutför och betalar din anmälan oavsett betalform.
Ifylldes endast om du valde Actiway som betalsätt.
Ifylles även i kassan som du skickas vidare till efter formuläret.
Valfritt att svara på

Varukorg
Det finns inga produkter i varukorgen!
Fortsätt handla
0