fbpx

Om Martin

”Jag kunde springa igen och kände allt mindre och mindre av mina tidigare skador. Känslan när jag ett tag senare satte ett nytt distansrekord utan att få träningsvärk efteråt bekräftade att man genom skonsamt rörelsemönster kan både bli smärtfri och springa långt…”

Kom i kontakt med Martin: 

Martin håller till i Skatås, Partille och Hisingen
MailMartin@varjesteg.se
Telefon0760-693681

Utbildning

Certifierad Löpcoach & Rörelsecoach

– Martin har genomfört rörelse- & löpcoachutbildningen hos VarjeSteg med goda resultat och gått som Trainee bredvid Nathalie.

Meriter

  • Midnattsloppet
  • Göteborgsvarvet x 2
  • Kullamannen Dubbeldöden 44 km
  • Karhunkierros 50 km, Finland 
  • Vildmarksleden +40 km
  • Icebug Experience 50 Miles (80km)

Vem är jag? 

Min bakgrund inom löpning går tillbaka till 20-årsåldern då jag sprang på lite terrängspår samtidigt som jag tränade på gym. Jag hade dock en del problem med en ländrygg och flertalet sjukgymnaster gav mig övningar att göra. Till viss del framgångsrika, men som alltid struntar man i prehab när problemen löser sig. 

Åren gick, löpningen blev mindre och mindre och istället letade jag nya aktiviteter att göra. Tid utomhus blev viktigt för mig och jag upptäckte kajakpaddling, klättring och vandring. 

Efter en kväll med kompisar slog vi vad om att klara av midnattsloppet i Göteborg och löpträningen började för mig igen. 10 km, det var ju en oövervinnelig distans, hur skulle det gå? Jag kommer aldrig att glömma när jag till slut på ett träningspass såg att min klocka visade 10 km distans avklarad. Glädjen som spred sig var enorm, det gick att övervinna en mil!

Midnattsloppet avklarades och det var dags att höja ribban. Göteborgsvarvet lockade med en anmälan och vips så stod jag på startlinjen. Loppet genomfördes över förväntan och dagen efter letade jag nya mål. Löpningen fram till dess var målinriktad med fart, snabba pass och en vetskap ner på sekunden på tid per kilometer som jag sprang med. Men, sommaren kom och löpningen tog vila. För att startas upp igen till hösten med ett allt för långt pass och där kom första känningen. Som sedan dök upp allt tidigare på mina träningspass. 

Sjukgymnastik löste smärtan tillfälligt, men problematiken fortsatte till det andra benet. Sjukgymnastik löste det tillfälligt igen och jag fick möjlighet att pusha mina gränser ytterligare till min första ultra, 44 km på Kullamannen. Loppet genomfördes, inte sent därefter kom känningarna i benen tillbaka. 
Nästa ultra, 50 km, genomfördes i Finland men där satte skadorna stopp och jag var tvungen att bryta. 

Löpningen hamnade lite på is för mig efter att kämpa mot rehab, och löppassen blev allt mindre frekventa. När jag fick trolig hälsporre i bägge fötterna samtidigt kände jag att det var väldigt långt borta att springa igen. Skulle det vara så här? 
Efter att ha kommit i kontakt med Nathalie på Varje Steg så upptäckte jag att det fanns ett nytt sätt att springa på. Inte alls som jag hade gjort tidigare utan det handlade om att hitta mitt naturliga löpsteg igen. Jag gav det en ärlig chans och blev positivt överraskad av min utveckling. Jag kunde springa igen och kände allt mindre och mindre av mina tidigare skador. Känslan när jag ett tag senare satte ett nytt distansrekord med Vildmarksleden och fortsatt löpning hemåt var enorm. Det gick att springa långt. Och lugnt. Utan att få träningsvärk efteråt…

Nu har jag målet inställt på min första 50-miles som motsvarar drygt 80 km i september 2020. Det kommer att vara fullt möjligt att genomföra, det är jag övertygad om. Jag har även en 6-timmars tävling inbokad i hopp om att utforska mina mentala gränser.

Löpning för mig är ett sätt att slappna av. Mitt synsätt har förändrats och jag jagar inte längre tider utan värdesätter tiden jag får vara ute i naturen. Jag springer helst på en skogsstig någonstans, stannar gärna upp för att lyssna och ta in omgivningen. Mina axlar är numera avslappnade och jag känner inte någon spänning i kroppen när jag är ute och springer. Mitt motto som jag lever efter är: ”spring varje pass så lugnt så att du längtar ut till nästa pass när du kommit hem”. Vill du ha hjälp att hitta glädjen i löpningen? Vill du också kunna spendera så mycket tid utomhus som möjligt? Eller vill du bara hitta tillbaka till ett skadefritt löpsteg? Hör av dig så hjälper jag dig mer än gärna med det.