fbpx

Höstens löpkurs

Ta din löpning till en ny nivå eller kom igång med löpträningen i höstens 12-veckors-löpkurs där vi erbjuder ett helt nytt program med roliga, givande och uppbyggande pass! VarjeSteg välkomnar nya deltagare samt fortsättare som har sprungit med oss tidigare.

Nybörjare såväl som erfaren löpare, kommer att utvecklas. Träningen sker i grupp och du kommer vid varje pass att få personlig feedback på ditt löpsteg och nå personlig utveckling. Vi håller 2m avstånd från varandra och delar in i mindre grupper.

Passen är från v. 36 – v. 47. Välj mellan att springa i Skatås, Hisingsparken, Kungälv, Slottsskogen, Karlstad eller Online (Nyhet!). Du kan också kombinera dagar som passar dig.

Klicka på knapparna nedan för respektive plats för att se samlingsplatser och tider.

Löpning och gång är en människas naturliga rörelse, och borde därför också vara naturligt och smärtfritt. VarjeSteg fokuserar på en skonsam rörelse och löpteknik. Det gör att du bygger upp din kropp i varje steg såväl som i gång och löpning, istället för att bryta ner den.

En skonsam löpning blir även en effektiv och snabb löpning. När du hittar den där lätta känslan i steget, då blir löpningen som meditation, fantastisk och fri.

Vi anpassar träningen efter din egen förmåga då vi har flera olika nivåer och upplägg. Läs mer om dessa nedan:

Nybörjare:

Detta upplägg passar dig som är nybörjare på löpning. Du behöver ingen tidigare erfarenhet av löpning då vi sakta ökar mängden träning genom att variera gång och jogg. Vi börjar med grundläggande löpteknik för att göra dig medveten i din rörelse, och ökar successivt mängden och intensiteten för de som vill. Målet efter 12 veckor är att klara av att springa i 45-75min.

SCHEMA:

Alla pass innehåller mycket löpteknik och feedback på ditt löpsteg. Vi kommer att varva gång och jogg under hela passet. Nedan följer en kortfattad beskrivning av varje pass:

  1. v. 36: LÖPTEKNIKVi går igenom grunderna för en skonsam löpteknik och gång. Springer en kort sträcka under tiden där vi varvar gång och 30s jogg under hela passet.
  2. v. 37: 2MINFortsatt fokus på skonsam rörelse- & löpteknik. Gång varvat med 2min jogg.
  3. v. 38: TRAILEtt lekfullt pass där vi jobbar på flera stationer i trail och njuter av skogens natur på småstigar. Vi går igenom löptekniken i trail.
  4. v. 39: 5MINFortsatt fokus på skonsam rörelse- & löpteknik. Gång varvat med 5min jogg.
  5. v. 40: BACKEUtför och uppför. Skonsam och effektiv löpteknik i backe.
  6. v. 41: RÖRLIGHET Utveckla din funktionella rörlighet genom övningar som är lämpade för löpare, övningarna blandas med gång och 10min jogg.
  7. v. 42: STYRKALär dig vilka styrkeövningar som lämpar sig för löpare, utan att behöva gå till gymmet.
  8. v. 43: 30MINJoggar gemensamt i 30min, fortsatt fokus på löpteknik.
  9. v. 44: EFFEKTIVSpring effektivare och utnyttja gravitationen. Vi går igenom skonsam och effektiv löpteknik i högre fart.
  10. v. 45: TEAMVi peppar varandra extra mycket när vi springer parintervaller och avslutar passet med en klassisk stafett.
  11. v. 46: TÄRNINGENLek med farten! Ett pass där vi låter slumpen avgöra hur vi springer. 
  12. v. 47: LÅNGPASS-LEKVi springer i ett avslappnat och njutbart tempo under hela passet. Avslutar med fartlek för de som vill. Välj mellan att springa 45min-75min.

Medel/erfaren löpare:

Detta upplägg passar dig som klarar av att springa minst 5km. Vi kommer att följa din utveckling under hösten och du får nycklarna till ett skonsammare och effektivare löpsteg. För att utvecklas som löpare gäller det även att variera sin träning därför lämpar sig upplägget perfekt även för dig som har sprungit i vår 12-veckors-löpkurs tidigare då vi har nya spännande pass inför hösten. Målet efter 12 veckor är att slippa löprelaterade skador samt att bli en snabb och funktionell löpare.

SCHEMA:

Alla pass innehåller mycket löpteknik och feedback på ditt löpsteg. Nedan följer en kortfattad beskrivning av varje pass:

  1. v. 36: FORMCHECKVi börjar med att kolla formen för att kunna följa utvecklingen under dessa veckor. Vi avslutar passet med grundläggande skonsam rörelse- och löpteknik för nya deltagare och ett styrketest för fortsättare. 
  2. v. 37: LÖPTEKNIK/TRÖSKELNya deltagare kommer att gå igenom skonsam och effektiv löpteknik i högre fart. Fortsättare kommer att repetera löpteknik i högre fart med tröskelintervaller.
  3. v. 38: ORIENTERALär dig att bemästra teknisk trail där vi gemensamt springer genom naturen likt orientering. Vi går igenom löpteknik på småstigar samt off-trail.
  4. v. 39: HÖJDLär dig löptekniken i brant lutning utför och uppför. Vi samlar på oss en hel del höjdmeter och belönas med vackra vyer. Passet kommer att vara mestadels trail (småstigar i skogen).
  5. v. 40: HINDERBANABli en stark och funktionell löpare. Vi tar oss till en hinderbana i närheten där vi kombinerar styrka med löpning. 
  6. v. 41: TEAMFå ut det där lilla extra när vi jobbar i par vid varierade intervaller och avslutar passet med en stafett.
  7. v. 42: RÖRLIGHETUtveckla din funktionella rörlighet genom övningar som är lämpade för löpare, övningarna blandas med löpning.
  8. v. 43: GRAVITATIONHur vi utnyttjar gravitationen när vi springer. Anpassade övningar för att bli effektiv i sin löpning kombinerat med norska superintervaller.
  9. v. 44: DISTANSNyckelpass för alla löpare, distanspasset ska vara njutbart och i ett behagligt tempo. Här kommer du utmanas genom att träna på din andningsteknik.
  10. v. 45: LÅNGPASS-LEKVi springer i ett avslappnat och njutbart tempo under hela passet. Avslutar med fartlek för de som vill. Välj mellan 90-120min.
  11. v. 46: FORMTOPP: Vi toppar formen inför nästa vecka med ett pass där vi springer snabba 200m-intervaller samt övar extra på att bli avslappnade i löptekniken.
  12. v. 47: AVSLUTNINGVi avslutar med samma formchecks pass som vi började med för att jämföra resultatet, men framförallt känslan i löpningen.

Om du inte vet vilket upplägg som passar dig bäst så finns det möjlighet att byta grupp efter ett tag eller på plats efter dagsformen.

Vi kommer även att ha en gemensam Facebookgrupp där vi kan hjälpa till att peppa varandra mellan passen. Oavsett vilken plats du väljer kommer du att få alla pass skickade till dig ifall du skulle vilja repetera eller om du missar passet så kan du köra det hemifrån.
För dig som väljer att springa fysiskt tillsammans med oss ingår ett extra pass/vecka du kan köra på egen hand hemma med instruktioner via film.

Anmälan:

Pris: 1450:- I priset ingår alla 12 coachade löppass, plus 12 extra-pass du utför hemma, en löpstegsanalys på plats och en VarjeSteg T-shirt och buff.

Pris ONLINE: 1450:- I priset ingår alla 24 pass som du utför hemma, två löpstegsanalyser med uppföljning samt kontinuerlig kontakt 1gång/vecka med personlig löpcoach via telefon/Mail och en VarjeSteg T-shirt och buff.

  • Det går att utnyttja sitt friskvårdsbidrag. Vi tar även emot Actiway och ePassi.
Vid swisch ange din email. För kortbetalning kommer du att skickas vidare när du skickat in formuläret. Vid faktura behöver du fylla i dina adressuppgifter och personnummer. Vid betalning via Actiway behöver du ange ditt personnummer nedan. Vid betalning av ePassi behöver du logga in på ditt ePassi och leta upp VarjeSteg och ange summan.
Ifylldes endast om du valde faktura
Ifylldes endast om du valde faktura
Ifylldes endast om du valde faktura eller Actiway
Valfritt att svara på