fbpx

Löpkurs

VarjeSteg erbjuder nu en 12-veckors löpkurs med diplomerade löpcoacher där du oavsett nivå; nybörjare såväl som erfaren löpare, kommer att utvecklas. Träningen sker i grupp och du kommer vid varje pass att få personlig feedback på ditt löpsteg och nå personlig utveckling.

Passen är varje torsdag f.r.o.m. 27 februari t.o.m. 12 maj 2020 kl 18:00 i Hisingsparken. (Med undantag påskveckan, valborgsmässoafton och Göteborgsvarvet, då sker träningen på tisdagen.) Se alla datum på respektive schema nedan.

  • Dag: Torsdagar
  • Tid: 18:00
  • Samlingsplats: Entrén till Sankt Jörgen Park Racketsport, Grimboåsen 4, 41749 Göteborg
  • Längd: Alla pass är ca 60min.

Löpning och gång är en människas naturliga rörelse, och borde därför också vara naturligt och smärtfritt. VarjeSteg fokuserar på en skonsam rörelse och löpteknik. Det gör att du bygger upp din kropp i varje steg såväl som i gång och löpning, istället för att bryta ner den.

En skonsam löpning blir även en effektiv och snabb löpning. När du hittar den där lätta känslan i steget, då blir löpningen som meditation, fantastisk och fri.

Vi anpassar träningen efter din egen förmåga då vi har flera olika nivåer och upplägg. Läs mer om dessa nedan:


Nybörjare:

Detta upplägg passar dig som är helt nybörjare på löpning. Du behöver ingen tidigare erfarenhet av löpning då vi sakta ökar mängden träning genom att variera gång och jogg. Vi börjar med grundläggande löpteknik för att göra dig medveten i din rörelse, och ökar successivt mängden och intensiteten för de som vill.

SCHEMA:

Alla pass innehåller mycket löpteknik och feedback på ditt löpsteg. Vi kommer att varva gång och jogg under hela passet. Nedan följer en kortfattad beskrivning av varje pass:

  1. 27/2: GRUND – Vi går igenom grunderna för en skonsam löpteknik och gång. Varvar gång och jogg.
  2. 5/3: 2MIN – Fortsatt fokus på löpteknik. Gång varvat med 2min jogg.
  3. 12/3: BACKE – Utför och uppför. Skonsam och effektiv löpteknik i backe. 
  4. 19/3: 5MIN: Fortsatt fokus på löpteknik. Gång varvat med 5min jogg.
  5. 26/3: STYRKA: Lär dig vilka styrkeövningar som lämpar sig för löpare, utan att behöva gå till gymmet.
  6. 2/4: SLUMPEN: Ett pass där vi låter slumpen avgöra hur vi springer.
  7. 7/4 (tisdag pga påsk) : TRAIL: Njut av skogens natur när vi tillsammans springer trail, dvs småstigar i skogen.
  8. 16/4: EFFEKTIV: Spring effektivare och utnyttja gravitationen. Varierat pass med fartökning, fokus på löpteknik.
  9. 23/4: 30MIN: Jogg i 30min, fortsatt fokus på löpteknik.
  10. 28/4 (tisdag pga valgborg): STAFETT: Ett lekfullt pass där vi jobbar i lag på olika stationer.
  11. 7/5: FARTLEK: Lek med farten! Ett svenkt löppass som blivit känt världen över.
  12. 12/5 (tisdag pga Göteborgsvarvet): LÅNGPASS: Välj mellan att springa 45min-75min.

Medel/erfaren löpare:

Detta upplägg passar dig som klarar av att springa minst 5km. Det är även en perfekt uppladdning inför Göteborgsvarvet då träningen är ända fram till loppet. Du behöver dock inte ha Göteborgsvarvet som mål utan upplägget passar även för dig som vill utvecklas som löpare och få ett skonsammare och effektivare löpsteg. Det finns även ett särskilt upplägg för den mer erfarne löparen som vill vässa formen.

SCHEMA:

Alla pass innehåller mycket löpteknik och feedback på ditt löpsteg. Nedan följer en kortfattad beskrivning av varje pass:

  1. 27/2: GRUND – Vi går igenom grunderna för en skonsam löpteknik och gång. 
  2. 5/3: EFFEKTIV – Spring effektivare och utnyttja gravitationen. Varierat pass med fartökning, fokus på löpteknik.
  3. 12/3: BACKE – Utför och uppför. Skonsam och effektiv löpteknik i backe. 
  4. 19/3: INTERVALLER: Lär dig mer om intervallträning och varför det är effektiv konditionsträning.
  5. 26/3: STYRKA: Lär dig vilka styrkeövningar som lämpar sig för löpare, utan att behöva gå till gymmet.
  6. 2/4: SLUMPEN: Ett pass där vi låter slumpen avgöra hur vi springer.
  7. 7/4 (tisdag pga påsk): TRAIL: Njut av skogens natur när vi tillsammans springer trail, dvs småstigar i skogen.
  8. 16/4: TRÖSKEL: Lär dig vad som innebär med tröskel och hur de kan förbättra din kondition.
  9. 23/4: TUSINGAR: Ett klassiskt intervallpass där du springer 1000m-intervaller.
  10. 28/4 (tisdag pga valborg): LÅNGPASS: Lär dig de positiva effekterna av att vara ute en längre tid i lågt tempo. Välj mellan 60-120min
  11. 7/5: FARTLEK: Lek med farten! Ett svenkt löppass som blivit känt världen över.
  12. 12/5 (tisdag pga Göteborgsvarvet) OPTIMERA: Ett pass där du optimerar ditt resultat på Göteborgsvarvet. Ett givande pass som vässar formen oavsett om du ska springa varvet eller inte.

Anmälan:

Pris: 1450:- (Det går att utnyttja sitt friskvårdsbidrag. Vi tar även emot Actiway och ePassi.) I priset ingår alla 12 pass och en VarjeSteg T-shirt och buff.

Om du inte vet vilket upplägg som passar dig bäst så finns det möjlighet att byta grupp efter ett tag eller på plats efter dagsformen.

Vid swisch ange din email. För kortbetalning kommer du att skickas vidare när du skickat in formuläret. Vid faktura behöver du fylla i dina adressuppgifter och personnummer. Vid betalning via Actiway behöver du ange ditt personnummer nedan. Vid betalning av ePassi behöver du logga in på ditt ePassi och leta upp VarjeSteg och ange summan.
Gatuadress & nr, postnummer och ort. Ifylldes endast om du valde faktura
Ifylldes endast om du valde faktura eller Actiway
Valfritt att svara på