fbpx

Löpkurs online

Häng med oss i vår webbaserade löpkurs som startar vecka 18!
Oavsett vilken nivå, nybörjare såväl som erfaren löpare, kan du vara med då vi har flera upplägg. Alla pass går att göra hemma eller utomhus. Inga redskap behövs. Det enda du behöver för att vara med är löparkläder, skor och facebook (går även att utesluta Facebook om man inte vill vara med i gruppen och få en länk till filmen)

För att utvecklas som löpare gäller det att variera sin löpträning men framförallt att lära sig att ha kul när man springer. Allt detta kommer vi att gå igenom under en period på 6 veckor.

  • Var? – Utanför din dörr. Du gör passen på egen hand men dokumentera gärna genom att lägga upp något i den slutna Facebook-gruppen före/under/efter passet.
  • När? – v. 18 – v. 23
  • Hur? – Innan varje pass kommer du att få en film av Nathalie, VarjeStegs grundare, som beskriver passet i detalj samt visar eventuella övningar, i en sluten facebookgrupp.
  • Vem? – Alla kan vara med! Vi har anpassat flera upplägg. Läs mer om dessa nedan.

Löpkursen kommer att ske genom guidade filmer där Nathalie, VarjeStegs grundare, går igenom varje pass i en sluten facebookgrupp. Där kan vi samtidigt peppa och följa varandras resa!

Vi rekommenderar att du kör passen tisdag, torsdag och lördag, men det går självklart att anpassa till när det passar dig. Detaljerade passbeskrivningar med filmer kommer att publiceras senast dagen innan passet så du hinner ställa ev. frågor. Oavsett vilket upplägg du väljer så kommer du att utvecklas som löpare och bli medveten i din rörelse.
Läs mer om de olika uppläggen nedan.

Nybörjare:

För dig som är helt nybörjare på löpning. Du behöver ingen tidigare erfarenhet av löpning då vi sakta kommer att öka mängden löpning för att vänja muskler och ligament. Målet efter 6 veckor är att klara av att springa i 30min.

3 pass/vecka. Alla pass är 20-40min långa.

  1. v. 18: Största fokus på löptekniken. Varvar gång och jogg på passen.
  2. v. 19: Ökar mängden jogg men varvar fortfarande med gång, varav ett pass där vi går igenom skonsam och effektiv löpteknik i backe. 
  3. v. 20: Denna vecka kommer vi att njuta av skogens natur när vi springer trail och går igenom löptekniken i trail (småstigar i skogen).
  4. v. 21: Fokus på kombinerade pass, varav ett pass är ett kombinerat styrke- och löppass.
  5. v. 22: Denna vecka låter vi slumpen avgöra hur vi springer.
  6. v. 23: Avslutning där du vid sista passet kommer att jogga i 30min.

Medel/Erfaren löpare:

För dig som klarar av att springa minst 5km. Väljer du medel/erfaren kommer du att utvecklas som löpare och få ett effektivare och skonsammare löpsteg. Vi kommer även att följa din utveckling under kursen då vi gör ett test innan och efter löpkursen.

3 pass/vecka. Alla pass är 40-60min långa

  1. v. 18: Vi börjar veckan med ett pass där vi testar formen för att kunna se utvecklingen efter dessa veckor. Vi går även igenom hur du utnyttjar gravitationen i löpning vilket gör dig till en effektivare löpare.
  2. v. 19: Denna vecka kommer vi gå igenom skonsam och effektiv löpteknik i backe med backintervaller.
  3. v. 20: Kombinerade styrke- och löppass med styrkeövningar som lämpar sig för löpare.
  4. v. 21: Denna vecka njuter vi av skogens natur när vi springer trail och går igenom löptekniken i trail (småstigar i skogen).
  5. v. 22: Lär dig fördelen med tröskelpass där du tränar upp din mjölksyratröskel.
  6. v. 23: I början av veckan springer vi ett pass som toppar formen. Vi avslutar med samma pass som vi började kursen med för att jämföra resultatet, men framförallt känslan i löpningen.

Anmälan

Anmälan är stängd.