fbpx

Kristinehamn – Höstens Löpkurs

Ta din löpning till en ny nivå eller kom igång med löpträningen i höstens 12-veckors-löpkurs med totalt 24 varierade pass med skonsam och hållbar löpteknik i fokus! Varje vecka ingår det ett fysiskt pass tillsammans i grupp och ett online-pass du utför hemma mellan träffarna. Du kan också välja att göra kursen helt online.

Oavsett nivå kan du vara med då vi har flera upplägg: Nybörjare till erfaren löpare. Träningen sker i grupp och du kommer vid varje pass att få personlig feedback på ditt löpsteg och nå personlig utveckling. Vi håller 1,5m avstånd från varandra och delar in i mindre grupper.

Passen är från v. 37 – v. 48. Vi anpassar träningen efter din egen förmåga då vi har flera olika nivåer och upplägg. Läs mer om dessa nedan:

Tid: Torsdagar 18:00 
Samlingsplats: A9-Skogen
Adress: Kristinehamn
Längd: Alla pass är ca 60-75min.
Kursstart: 16 september 2021

Klicka HÄR för komma direkt till Anmälan.


Kristinehamns ledare

Klicka på knappen nedan för att läsa mer om ledarna i Kristinehamn:


Mötesplats:

Löpteknik:

Löpning och gång är en människas naturliga rörelse, och borde därför också vara naturligt och smärtfritt. VarjeSteg fokuserar på en skonsam rörelse och löpteknik. Det gör att du bygger upp din kropp i varje steg såväl som i gång och löpning, istället för att bryta ner den.

En skonsam löpning blir även en effektiv och snabb löpning. När du hittar den där lätta känslan i steget, då blir löpningen som meditation, fantastisk och fri.

Vi anpassar träningen efter din egen förmåga då vi har flera olika nivåer och upplägg. Läs mer om dessa nedan:

Nybörjare:

Detta upplägg passar dig som är nybörjare på löpning. Du behöver ingen tidigare erfarenhet av löpning då vi sakta ökar mängden träning genom att variera gång och jogg. Vi börjar med grundläggande löpteknik för att göra dig medveten i din rörelse, och ökar successivt mängden och intensiteten för de som vill. Målet efter 12 veckor är att klara av att springa i 45-60min.

SCHEMA:

Alla pass innehåller mycket löpteknik och feedback på ditt löpsteg. Vi kommer att varva gång och jogg under hela passet. Nedan följer en kortfattad beskrivning av varje pass:

  1. GRUNDLär dig att känna efter och bli medveten i din rörelse. Vi går igenom grunderna i skonsam rörelse och löpteknik. Springer en kort sträcka under tiden där vi varvar gång och 30s jogg under hela passet.
  2. TRAILVi njuter av skogens natur och lär dig löptekniken i trail. Känn dig trygg att ge dig ut på och utanför stigarna. Gång varvat med 1-2min jogg.
  3. BACKELär dig att tycka om backar uppför! Vi fördjupar oss i skonsam och effektiv löpteknik i backe uppför
  4. ENERGIUtnyttja gravitationen och lär dig skonsam och effektiv löpteknik i backe utför där du kan spara energi och återhämta dig i rörelse. Vi springer en gemensam runda där vi varvar 5min jogg och gång under passet.
  5. PYRAMIDENRoligt och varierat pass där vi övar på löptekniken under olika längd på joggfrekvenserna.
  6. LÖPSTYRKAStyrka för löpare där vi fokuserar på förbättrad hållning. En god hållning är viktigt för att bibehålla ett skonsamt och effektivt löpsteg. Gång varvat med 10min jogg.
  7. LAGUpplev lagkänsla när vi jobbar i lag för att gemensamt peppa varandra under flera stationer. 
  8. EFFEKTIVLär dig hur du utnyttjar gravitationen när du springer där vi går igenom löptekniken i högre fart och springer intervaller.
  9. 30MINJoggar gemensamt i 30min. Fortsatt fokus på skonsam löpteknik.
  10. KOORDINERAEn bra koordination är grunden för en bra löpteknik. Här fokuserar vi på att förbättra din koordination för ett mer följsamt och avslappnat löpsteg. 
  11. SLUMPVISEtt varierat och roligt pass där vi låter slumpen avgöra hur vi springer. Vi tränar på allt vi lärt oss under kursen: skonsam och effektiv löpteknik i alla farter.
  12. NJUTPASS – Långsamt, njutbart och länge. Förbättra din uthållighet genom ett njutbart pass i lugnt och behaglig tempo där vi fokuserar på avslappning och andning. Vi joggar gemensamt under 45-60min.

Medel/erfaren löpare:

Detta upplägg passar dig som klarar av att springa 5km. Vi kommer att följa din utveckling under hösten och du får nycklarna till ett skonsammare och effektivare löpsteg. För att utvecklas som löpare gäller det även att variera sin träning därför lämpar sig upplägget perfekt även för dig som har sprungit i vår 12-veckors-löpkurs tidigare då vi har nya spännande pass inför hösten. Vi delar in Medel-gruppen i mindre grupper beroende på nivå eller om du sprungit med oss tidigare. Målet efter 12 veckor är att bli medveten i sin rörelse och lära sig hållbar löpteknik för att minimera skador samt att bli en snabb och funktionell löpare.

SCHEMA:

Alla pass innehåller mycket löpteknik och feedback på ditt löpsteg. Nedan följer en kortfattad beskrivning av varje pass:

  1. GRUNDLär dig att känna efter och bli medveten i din rörelse. Fördjupning av grunderna i skonsam rörelse och löpteknik för nya deltagare och traillöpning för fortsättare.
  2. TRAILVi njuter av skogens natur och lär dig löptekniken i trail. Känn dig trygg att ge dig ut på och utanför stigarna.
  3. EFFEKTIVLär dig hur du utnyttjar gravitationen när du springer där vi går igenom löptekniken i högre fart och springer tröskelintervaller.
  4. BACKELär dig att tycka om backar uppför! Vi fördjupar oss i skonsam och effektiv löpteknik i backe uppför. 
  5. ENERGIUtnyttja gravitationen och lär dig skonsam och effektiv löpteknik i backe utför där du kan spara energi och återhämta dig i rörelse.
  6. PYRAMIDENRoligt och varierat pass där vi övar på löptekniken i olika farter och intervall-längd.
  7. LÖPSTYRKAStyrka för löpare där vi fokuserar på förbättrad hållning. En god hållning är viktigt för att bibehålla ett skonsamt och effektivt löpsteg.
  8. LAGUpplev lagkänsla när vi jobbar i lag för att gemensamt peppa varandra under flera stationer.
  9. SPÄNSTFörbättra din explosivitet med spänststyrka och fördjupning av löptekniken i den högre fart och sprint.
  10. NJUTPASSFörbättra din uthållighet genom långpass i ett njutbart, lugnt och behagligt tempo. Vi fokuserar på avslappning och andning. Välj mellan att springa i 60-120min.
  11. KOORDINERAEn bra koordination är grunden för en bra löpteknik. Här fokuserar vi på att förbättra din koordination för ett mer följsamt och avslappnat löpsteg. 
  12. SLUMPVISEtt varierat och roligt pass där vi låter slumpen avgöra hur vi springer. Avslutning där vi tränar på allt vi lärt oss under kursen: skonsam och effektiv löpteknik i alla farter.

Pris: 1450:- I priset ingår alla 12 coachade löppass, plus 12 online-pass du utför hemma, personlig feedback på ditt löpsteg och en VarjeSteg T-shirt och buff. + tillgång till VarjeStegs medlemssida med över 50 online-pass.

Pris ONLINE: 1450:- I priset ingår alla 24 pass som du utför hemma, två löpstegsanalyser med uppföljning samt kontinuerlig kontakt 1gång/vecka med personlig löpcoach via telefon/Mail och en VarjeSteg T-shirt och buff. + tillgång till VarjeStegs medlemssida med över 50 online-pass.

  • Det går att utnyttja sitt friskvårdsbidrag. Vi tar även emot Actiway, ePassi och Wellnet. (Benify går också bra då du skickar ditt kvitto från oss till Benify)

I samband med din anmälan godkänner du våra Allmänna villkor.

Du kommer att skickas vidare till kassan när du skickat in formuläret där du slutför och betalar din anmälan oavsett betalform.
Ifylles endast om du väljer att göra kursen helt Online (dvs inga fysiska träffar).
Ifylldes endast om du valde att betala med Actiway.
Valfritt att svara på
Varukorg
Det finns inga produkter i varukorgen!
Fortsätt handla
0