fbpx

Januari-utmaningen

Kickstarta året i januari-utmaningen där du stärker upp din kropp från grunden och lär dig hur du kan hålla igång löpträningen under vintern trots kyla och mörker! Januari-utmaningen består av 4 veckors träning med 3 pass per vecka, totalt 12 pass. VarjeSteg välkomnar nya deltagare samt fortsättare som har sprungit med oss tidigare.

Nybörjare såväl som erfaren löpare, kommer att utvecklas. Utöver löpträningar med fokus på skonsam och effektiv löpteknik kommer vi även stärka kroppen genom postural träning som är styrka och rörlighet för hållningen. En god hållning är viktigt för att upprätthålla en skonsam & effektiv löpteknik.

Passen är från v. 2 – v. 5. Välj mellan att springa i Skatås, Hisingsparken, Kungälv, Slottsskogen eller Online. Du kan också kombinera dagar som passar dig. 

Klicka på knapparna nedan för respektive plats för att se samlingsplatser och tider.

Under 4 veckor kommer vi att fokusera på olika delar av kroppen för att du ska få uppleva lätthetskänslan i löpningen. Om du jobbar med yttre muskler som kompenserar för svaga inre muskler (som är vanligt vid stillasittande arbete) kommer löpningen att bli tung. Efter Posturala övningar upplever man en så kallad ”anti-gravity-effekt” (lätthetskänsla). Detta i kombination med skonsam rörelse & löpteknik som VarjeSteg lär ut gör det otroligt kraftfullt, men framförallt; det är i längden nyckeln till smärtfri löpning & rörelse.

Januari-utmaningen kommer att ske genom 1 ledarlett pass per vecka, samt 2 online-pass som du utför hemma mellan passen (ett extra löppass och ett posturalt pass med styrka & rörlighet). Vi anpassar löpträningen utefter din nivå genom att dela in i mindre grupper. Du kan läsa mer om de olika nivåerna nedan under programmet. 

Vi följer hälsomyndighetens rekommendationer och håller minst 1,5m avstånd från varandra.

Nivå:

Vi anpassar programmet utefter din nivå. Välj mellan nybörjare, medel eller erfaren.

Om du inte vet vilket upplägg som passar dig bäst så finns det möjlighet att byta grupp efter ett tag eller på plats efter dagsformen.

Program – Nybörjare:

Detta upplägg passar dig som är nybörjare på löpning. Du behöver ingen tidigare erfarenhet av löpning då vi sakta ökar mängden träning genom att variera gång och jogg. Första passet varvar vi 30s jogg med gång och sakta ökar mängden jogg med grundläggande löpteknik för att göra dig medveten i din rörelse. Målet efter 4 veckor är att klara av att jogga i 15-20min samt förbättra din hållning.

Alla pass innehåller mycket löpteknik och feedback på ditt löpsteg. Vi kommer att varva gång och jogg under alla pass. Nedan följer en kortfattad beskrivning av varje pass:

  1. ANALYS – Löpstegsanalys där du får feedback på din rörelse för ett skonsamt och effektivt löpsteg. Nybörjare varvar 30s-1min jogg och gång under hela passet. Du får nycklarna för att känna dig trygg att springa på alla sorts underlag. Vi gör löpning roligt genom att springa ett lekfullt pass där vi jobbar i par.
  2. FOT/BEN (Online) – Styrka och rörlighet som är lämpade för löpare där vi fokuserar på benen och fötternas position.
  3. LÖPTEKNIK (Online) – Nybörjare varvar 1min-2min jogg och gång under hela passet. För att lära sig något nytt behöver man öva. Här delar vi upp grunderna i löptekniken där vi övar genom att blanda jogg med löptekniksövningar. 
  4. SNÖPULS – Nybörjare varvar 3min jogg och gång under hela passet. Roligt löppass i snö där vi går igenom löptekniken i högre fart vid snölöpning (alternativt pass om det inte finns någon snö). 
  5. SÄTE/HÖFT (Online) – Utveckla och förbättra din hållning genom att utveckla mer kraft från sätet (rumpa) och höft.
  6. PLANERA (Online) – Lär dig att planera din fart för att inte gå ut för hårt. Vi varvar 4min jogg och gång under hela passet.
  7. KOMBINATION – Förbättra konditionen med kombinationspasset där vi går igenom skonsam och effektiv löpteknik i backe och trail. Pannlampa bör användas på passet. Nybörjare varvar 5min jogg och gång under hela passet
  8. ÖVERKROPP (Online) – Som löpare är det lätt att glömma att träna överkroppen. Här fokuserar vi på att hitta en balans i styrka och rörlighet och förbättra din hållning för bättre armpendling och andning.
  9. MENTAL (Online) – Förbättra din mentala förmåga i där vi ökar mängden jogg och varvar 8min jogg och gång under hela passet.
  10. VANA – Vi njuter av att vi fått in löpningen till en vana när vi tillsammans varvar 10min jogg och gång under hela passet.
  11. MAGE/RYGG (Online) – Förbättra din andning och hållning genom att aktivera de djupa hållningsmusklerna.
  12. AVSLUT (Online) – Nybörjare avslutar med att jogga i 15-20minNjutbart pass i skogen där vi fokuserar på avslappning och tacksamhet till dig själv och kunskapen till bättre förutsättningar för skonsam och effektiv rörelse. 

Program – Medel/Erfaren:

Detta upplägg passar dig som klarar av att springa 5km. Du kommer att utmanas på roliga och varierade pass som gör löpning under vintern uppbyggande. För att utvecklas som löpare gäller det även att variera sin träning därför lämpar sig upplägget perfekt även för dig som har sprungit i våra löpkurser tidigare då vi har nya spännande pass med fokus på vinterträning. Målet efter 4 veckor är att förbättra din hållning och löpteknik till en skonsam och effektiv rörelse.

Alla pass innehåller mycket löpteknik och feedback på ditt löpsteg. Nedan följer en kortfattad beskrivning av varje pass:

  1. ANALYS & HALKALöpstegsanalys där du får feedback på din rörelse för ett skonsamt och effektivt löpsteg. Grunderna i skonsam löpteknik för nya deltagare samt genomgång av löptekniken på halt underlag så som is & snö för fortsättare. Du får nycklarna för att känna dig trygg att springa på alla sorts underlag. Vi springer ett pass där vi peppar varandra extra mycket där vi jobbar i par.
  2. FOT/BEN (Online) – Styrka och rörlighet som är lämpade för löpare där vi fokuserar på benen och fötternas position.
  3. LÖPTEKNIK (Online) – För att lära sig något nytt behöver man öva. Här delar vi upp grunderna i löptekniken där vi övar genom att blanda jogg med löptekniksövningar.
  4. SNÖPULSPulshöjande löppass där vi går igenom löptekniken i högre fart vid snölöpning (alternativt pass om det inte finns någon snö).
  5. SÄTE/HÖFT (Online) – Utveckla och förbättra din hållning genom att utveckla mer kraft från sätet (rumpa) och höft.
  6. STIGANDE (Online) – Lär dig att planera din fart för att successivt kunna höja farten.
  7. KOMBINATIONFörbättra konditionen med kombinationspasset där vi går igenom skonsam och effektiv löpteknik i backe och trail. Pannlampa bör användas på passet.
  8. ÖVERKROPP (Online) – Som löpare är det lätt att glömma att träna överkroppen. Här fokuserar vi på att hitta en balans i styrka och rörlighet och förbättra din hållning för bättre armpendling och andning.
  9. KULLE (Online) – Förbättra din mentala förmåga i backe genom att samla på dig en hel del höjdmeter.
  10. BEEPVi avslutar med ett klassiskt formkollspass där vi checkar av formen efter dessa veckor.
  11. MAGE/RYGG (Online) – Förbättra din andning och hållning genom att aktivera de djupa hållningsmusklerna.
  12. AVSLUT (Online) – Njutbart pass i skogen där vi fokuserar på avslappning och tacksamhet till dig själv och kunskapen till bättre förutsättningar för skonsam och effektiv rörelse.

Vi kommer även att ha en gemensam Facebookgrupp där vi kan hjälpa till att peppa varandra mellan passen. Oavsett vilken plats du väljer kommer du att få alla 12 pass skickade till dig med filminstruktioner ifall du skulle vilja repetera eller om du missar passet så kan du köra det hemifrån.


Anmälan

Pris: 895:- I priset ingår alla 4 ledarledda löppass, plus 8 online-pass du utför hemma, en löpstegsanalys på plats och en VarjeSteg långärmad T-shirt eller buff.

Pris ONLINE: 895:- I priset ingår alla 12 pass som du utför hemma, en löpstegsanalys med uppföljning samt kontinuerlig kontakt 1gång/vecka med personlig löpcoach via telefon/mail och en VarjeSteg långärmad T-shirt eller buff.

  • Det går att utnyttja sitt friskvårdsbidrag. Vi tar även emot Actiway, ePassi och Wellnet.

I samband med din anmälan godkänner du våra Allmänna villkor.

Vid swisch ange din email. För kortbetalning/klarna kommer du att skickas vidare när du skickat in formuläret. Vid faktura behöver du fylla i dina adressuppgifter och personnummer. Vid betalning via Actiway behöver du ange ditt personnummer nedan. Vid betalning av ePassi behöver du logga in på ditt ePassi och leta upp VarjeSteg och ange summan. Vid betalning av Wellnet betalar du genom att logga in på Wellnet och leta upp VarjeSteg och där betala för Löpkursen.
Ifylles endast om du valde fakturabetalning eller plats: Online.
Ifylldes endast om du valde faktura eller Actiway
Ifylles endast om du valde långärmad t-shirt i alternativet ovan.
Valfritt att svara på