fbpx

Inkontinensbesvär – ett hinder i vardagen som många lider av i tysthet

Med tanke på att ca. en halv miljon människor i Sverige har inkontinensbesvär, borde det vara något som diskuteras flitigt runtom i samhället. Istället har det kommit att bli ett tabubelagt ämne som skapar hinder i vardagen och som många tyvärr lider av i tysthet. Allra vanligast är inkontinensbesvär bland den kvinnliga andelen av befolkning, där det beräknas vara tre gånger så vanligt som hos män. 

Är du en av de som lider av inkontinensbesvär har du med största sannolikhet fått rådet att göra så kallad bäckenbottenträning, mer känt som knipövningar. Kanske är du även en av de som varit väldigt noga med att följa detta råd, men ändå känner att det inte gett något vidare resultat. I så fall är du långt ifrån ensam. Att göra knipövningar är väldigt bra träning mot just inkontinens och för att kunna hålla tätt när man anstränger sig. Men att hitta kontakt med sin bäckenbotten är inte alltid helt lätt. Och eftersom det är något som sällan uppmärksammas kan det vara svårt att veta varför. Givetvis kan det finnas olika förklaringar till detta, men faktum är att det många gånger kan bero på att man har muskulära obalanser någonstans i kroppens posturala kedja.

Den posturala kedjan består av våra posturala muskler, alltså våra hållningsmuskler. Det är våra innersta, djupt sittande muskler som hjälper till att hålla kroppen upprätt och skyddar våra leder från överbelastning. De posturala musklerna är sammanlänkade med varandra likt en kedja, och blir det obalans någonstans i kedjan, behöver de ytliga musklerna kopplas på istället. Är man inte så stark i de posturala musklerna kring höft/bäcken, kan det alltså leda till att de ytliga musklerna gör jobbet istället, vilket kan göra att det blir svårare att hitta kontakt med musklerna kring just bäckenbotten.

Att stärka upp kroppens posturala muskler är något som alla har nytta av, oavsett om man lider av inkontinensbesvär eller inte. Men är man ute efter att hitta kontakt med bäckenbotten i syfte att få till tekniken i sina knipövningar, är så kallade “kuddtryck” en bra övning som underlättar för detta. Nedan följer en mer detaljerad beskrivning av övningens utförande uttryckt i både text och bild.  

Sist men inte minst – Tveka inte att kontakta vårdcentralen om dina besvär fortgår!

Om du är intresserad av individuellt baserad postural träning med funktionsanalys kan du boka in en tid hos någon av våra diplomerade tränare. Mer info HÄR!

Pressa försiktigt in mot kudden och öka succesivt trycket under 3-4 sekunder. Slappna av och upprepa ca 10 gånger. Testa därefter att få kontakt med bäckenbotten genom knipövningar.

Lämna en kommentar

Shopping cart
Det finns inga produkter i varukorgen!
Fortsätt handla
0