fbpx

Bli kvitt ihopklämda tår och överbelastade fötter med bred tåbox och zero drop

För att få till ett skonsamt och hållbart löpsteg, är det i första hand löptekniken som är av störst vikt att lägga fokus på. Men så fort den börjar sitta, är även valet av löparskor viktigt att se över. Numera finns det en uppsjö av löparskor på marknaden vilket kan göra det svårt att navigera för att hitta rätt. Kanske har du någon gång hört talas om att “bred tåbox” och “zero drop” är två bra saker att tänka på när man väljer skor. Och det stämmer alldeles riktigt! Nedan förklarar vi fördelarna med att välja löparskor med just bred tåbox och zero drop. 

En bred tåbox ger rörelsefrihet för foten

Idag är det många löparskor som inte är anpassade efter hur den mänskliga fotens naturliga form ser ut. En del modeller är alldeles för smala, vilket ofta är kopplat till rörelserelaterad smärta. Men med en bred tåbox kan tårna slappna av och spreta på ett naturligt sätt, så som de är menade att göra. Detta gör att stortån får en mer rak position, vilket ger stabilitet i varje steg. Och med stortån i en naturlig position, får man även ett mer kraftfullt och stabilare löpsteg i stegets slutfas, där belastningen blir jämt fördelad över hela framfoten. Att just bredden och stabiliteten i framfoten spelar en viktig roll, beror på att de högst krafterna under rörelse förekommer vid framfoten. En bred tåbox tillåter alltså dina fötter att få precis det utrymmet de är skapta för att ha, vilket gör att fötterna förblir neutrala och avslappnade oavsett vilken terräng du väljer att springa i. 

Till vänster: traditionella skor / Till höger med röd markering: hur tåboxen bör vara formad för full funktion till foten.

Optimera din hållning med zero drop

Drop är ett begrepp som ofta förekommer när det pratas om löparskor. Men vad menas egentligen med drop? Jo, drop är höjdskillnaden mellan löparskons häl och tåspets. Ju högre drop en sko har desto mer upphöjd häl, och ju lägre drop en sko har desto närmare är hälen marken. En sko som har zero drop är alltså inte uppbyggd i hälen. Där har mellansulan samma höjd från marken både vid hälen och vid tårna. Detta möjliggör en mer naturlig löprörelse eftersom det ger ett mer naturligt fördelat tryck på framfoten. I skor med höga drop där hälen är upphöjd, skapas däremot en viktförskjutning, där framfoten utsätts för ett onaturligt tryck och får mer belastning. Och med mer belastning på framfoten följer ofta en onaturlig och spänd hållning, där det känns ungefär som att kroppen går i konstant nedförsbacke. Genom att istället välja skor med zero drop hamnar kroppen i ett naturligt och upprätt läge, hela vägen från fötterna och upp till ryggen. Detta gör att leder, senor och muskler utsätts för en jämnare belastningen när vi springer, vilket optimerar kroppens egen förmåga att dämpa stöten som uppstår under stegisättningen. 

Låt fötterna vänja sig successivt

Något som dock är viktigt att tänka på om man ska gå från att springa i en sko med högt drop till en sko med zero drop, är att se till att vänja fötterna successivt. Fötterna behöver tid att anpassa sig till den förändrade belastningen, vilket enklast sker genom en gradvis övergång (varva dina nya skor med gamla skorna).

Skoutprovning

VarjeSteg står för rörelsefrihet och därav säljer vi enbart skor med zero drop & bred tåbox: Altra & Joe Nimble. Alla deltagare & medlemmar hos oss på VarjeSteg har hela 10% rabatt på sortimentet, rabattkoden finns på medlemssidan. Du kan beställa skorna i vår webbutik eller boka tid för skoutprovning i någon av våra butiker.

Kontakta oss gärna för rådgivning: info@varjesteg.se

Lämna ett svar

Shopping cart
Det finns inga produkter i varukorgen!
Fortsätt handla
0