fbpx

Lunchlöpning – eller konsten att hitta luckorna

När man tänker på träning så är det så lätt att man hamnar i tankefällan att det skall ta lång tid eller att det måste vara jobbigt för att ge något. För att man skall bli stark eller snabb. Och när man tänker en timmes träning, med lite ställtid innan och efter, så blir det lätt 1,5 timmar och då är det svårt att känna att man hinner med det.

Men, måste det vara så? Nej, självklart inte. Det finns ett gammalt ordspråk som heter ”den bästa träningen är den som blir av” och det ligger så mycket i det. Man skall inte se ner på träning som sker under kortare tid. Det är snarare att föredra i många fall. Tänk t ex på rehab där man förespråkar mindre mängd men ofta. Och, kroppen mår bra av det.

Men hur gör man då? Jo, en bra variant är att passa på att aktivera sig på lunchen. Visst, det kräver lite mer planering i form av att packa en väska dagen innan. Och, visst. I all ära så behöver man en dusch på jobbet. Men det finns oftast någonstans. Och jo, det är klart. Det kräver ju att man är ok med att äta på några minuter istället för att sitta i lunchrummet 45-60 minuter. Och självklart, det kräver ju att man ändrar sin vana. 
Men, när man väl kommit dit och tar sig ut. Då är det en härlig känsla. 

Det behöver inte nödvändigtvis vara de roligaste områden som man startar i. Men, det kan utveckla sig bra om man tar en stig åt höger eller vänster och testar att springa lite bortanför de vanliga vägarna. 
Mitt exempel är på hur det kan se ut i ett industriområde. En halv kilometer startar med att springa bredvid lastbilar och container-transporter, men därefter går det att hitta stigar, ängar och vatten.

Så, börja med att ta med dig löparkläderna och ge dig ut på lunchen. Det kommer att kännas bättre i kroppen när du gjort det. Och framför allt, på 20-30 minuter så har du fått in träning som du mår bra av. Gör du det dessutom i ett lugnt och behagligt tempo så har du krafter kvar att ta dig ut 20 minuter till på kvällen.

Om du inte är övertygad, så testa det i alla fall en gång när det är fint väder. Jag lovar att det är värt det. Och kom ihåg, den bästa träningen är den som blir av.

Med vänlig hälsning, Martin, dipl. Löpcoach & Rörelsecoach

Lämna ett svar