fbpx

Nathalie är nu mammaledig och delar med sig av sin träning under graviditeten.

Igår hade jag min sista klient innan jag gick på mammaledighet, jag har kunnat springa hela graviditeten, förutom sista veckan då jag blivit sjuk och haft en hel del sammandragningar bara av att gå. Jag är just nu i v37.

Många kanske inte ens skulle kalla det att ”springa” då jag har ”gåggat” (som är ett uttryck vi på VarjeSteg ofta använder oss av) för det mesta. Vi brukar dela in människans rörelse i dessa hastigheter: gång, gågga, jogga, springa och sprint. Vart gränsen går är individuellt och det får man faktiskt välja själv! 

Träningen har sett ut som vanligt, alltså mest löpning. Men även lite postural träning (som är enkla styrkeövningar man kan göra hemma för att stärka upp hållningsmusklerna som vi framförallt bör använda oss av i löpning och gång) då hållningen påverkas en hel del när man är gravid. Det är även övningar som jag ibland delar ut till mina löpklienter efter en individuell kontroll av din hållning utefter behov.

Träningsupplägget har varit liknande, jag springer alltid det jag är sugen på för dagen men försöker att få in max 1-2 ”snabba pass” i veckan, t ex tröskelträning eller intervall, resterande pass är lågpulsträning. Alltså stor del lågpuls, ca 90%.

Jag tänkte dela med mig om hur jag har tränat under min graviditet från min statistik på klockan och egna reflektioner.

Innan min graviditet sprang jag i snitt 7 mil i veckan, ca 1 mil per dag. Detta är bra att ha i åtanke då man inte ska jämföra sig med någon annan!

Jag sprang inte varje dag utan när jag skriver per dag innebär det ett snitt uträknat på mängden per månad delat på antal dagar. Men väldigt ofta springer jag lite varje dag om jag inte är sjuk t ex. Jag loggar inte all min träning och ibland sticker jag ut utan klocka och kör på känsla, dessa pass är inte med i uträkningen då såklart.

April var månaden då jag fick reda på at jag var gravid. Jag började tidigt att må väldigt illa och fick sänka mängden träning direkt. Jag hade inte alls någon ork när man spyr hela tiden. Men samtidigt visste jag från min förra graviditet att illamåendet skulle minska om jag tränade, men tröskeln att komma ut var tuff. Jag fick ändå ihop i snitt 7,5km/dag i April. Totalt en sträcka på 222km.

Maj var en månad då illamåendet slog till rejält, och de är då det brukar vara som tuffast för de flesta. Det var runt v10-14 och blev jag samtidigt sjuk i någon vecka. Jag fick ihop 124km som blir i snitt 4km/dag. 

Juni blev jag bättre med illamåendet tack vare tabletter, jag var i ca v14-18. Jag fick ihop 220km vilket gav ett snitt på 7,3km/vecka.

Juli sprang jag ett lopp på 5km med min goda vän Kristina. Det var enbart för skoj skull och tanken var att njuta hela vägen. Jag kom på en 7e plats till min förvåning på tiden 23:20. Jag var överväldigad över vad kroppen klarar av trots att jag var halvvägs i min graviditet, ca v18-22. Jag hade semester i juli och tog de lugnare resten av månaden. Juli fick ett snitt på 5,3km/dag och totalt 164km.

Augusti var jag i ca v 22-26 och då sprang jag en Backyard, vilket innebär att man springer en runda på 6,7km inom en timme och fortsätter så länge man vill. Det kändes bra fram till ett halvmarathon 21km, sen blev de tungt för fogarna och då avbröt jag! De släppte direkt efter och jag var glad att jag lyssnade på kroppen! Den är bra på att säga ifrån bara man känner efter. Det blev 188km i augusti och ett snitt på 6km/dag.

September började jag att plugga till fysioterapeut på Göteborg universitet, då var jag i ca v 27-31. Det blev otroligt mycket plugg och då snittade jag på ca 5km/dag och 140km.

Oktober var jag i v 32-35 och nu känns de tyngre för varje dag, och fortfarande mycket plugg och jobb! Det blev ett snitt på 3km/dag och totalt 90km på månaden. Slutet på oktober slutade jag med intervall/tempopassen och kör nu enbart lågpulsträning.

November har bestått av mycket sjukdom och tydligen när man är gravid håller de i sig längre. Brukar aldrig vara sjuk så länge annars. Hälften av november har gått och nu väntar jag på att bli frisk och bebis är mer än välkommen nu!

Under tiden jag är ledig är ni varmt välkomna att boka in er hos mina duktiga kollegor: Patrik här i Göteborg och Johan i Karlstad för Rörelse- och Löpcoaching!

/ Nathalie, Grundare av VarjeSteg, Dipl. Löpcoach & Rörelsecoach

Lämna ett svar