fbpx

Springa lopp i varmt klimat

Imorgon springer jag Budapest halvmarathon och väderprognosen säger att det blir mellan 25-28 grader, och då vi kommer springa längst Donau kommer det bli löpning mitt i solen nästintill hela tiden.

Många tycker att det är jobbigt att springa i värme men oftast gäller det att ta det lite lugnare i början av loppet så kommer det gå galant!

Jag tänkte även lista några saker som är bra att tänka på innan man springer ett lopp i varmare klimat, och vad jag brukar ha med mig eller förbereda innan:

  • Solskyddskräm – Smörj in dig med solskyddsfaktor! När man svettas och det bildas salt är det mycket lättare att bränna sig.
  • Resorb – Drick resorb innan loppet, samma dag och efter loppet. Du förlorar mycket vätska men också salter när du springer i varmt klimat, att bara dricka vatten gör att du späder ut saltnivåerna så därför hjälper resorb till med rätt vätskebalans i kroppen.
  • Svamp – på detta lopp fick jag faktiskt en svamp när jag hämtade ut nummerlappen, perfekt att doppa i vatten och svalka kroppen med när man blir varm under loppet!
  • Keps – det absolut bästa när man springer i värme enligt mig! Det hjälper så mycket att få bort det värsta av värmen i ansiktet, och du kan även doppa den i vatten för att svalka ner dig under loppets gång.
  • T-shirt – för mig fungerar t-shirt bättre att springa i än linne då jag tyvärr får skavsår under armhålorna med linne!
  • Skavsårsplåster – Upplever du att du ofta får skavsår på samma ställe? Förbered med skavsårsplåster innan loppet!
  • Strumpor – Fivefingersstrumpor som gör att man slipper skoskav då tårna är separerade och fria! VarjeSteg är återförsäljare av dessa och vill du prova är det bara att maila: nathalie@varjesteg.se så kan jag skicka de hem till dig! Finns i flera olika färger: vit, svart, gul, lila, röd, grön, grå och även längre strumpor i ull.
  • Pulsklocka – för att hålla koll på att pulsen inte sticker iväg. När man precis startar ett lopp får man mycket adrenalin och detta gör att man inte alltid känner att det är jobbigt förrän efter 3-5km och då kan det vara bra att hålla koll på pulsen!
  • Skor – kanske det viktigaste att inte glömma? Välj ett par som du har sprungit i ett tag för att även där undvika skoskav.

Jag hoppas att detta hjälpte dig inför ditt nästa lopp eller träningspass i värme.

Lycka till!

Lämna ett svar

Shopping cart
Det finns inga produkter i varukorgen!
Fortsätt handla
0