Individuell löpcoaching

Vi tror att människan är gjord för att röra på sig, och för att hitta tillbaka till din naturliga rörelse bör vi blicka tillbaka till hur vi är skapta och när vi rörde oss utan smärta. Jag filmar och gör en individuell rörelseanalys, just för dig.

– Hur går det till?


Konsultation

Vi börjar alltid med en konsultation för att gå igenom din träningsbakgrund, din postition idag och dina visioner med löpningen. Jag hjälper dig att skräddarsy ditt träningsupplägg helt efter dina behov.

Löpstegsanalys

– Nu är det dags att lära sig att känna in sin kropp.

Efter konsultationen gör vi analysen. På analysen filmar vi din rörelse och kollar på hur du rör dig idag. Jag försöker även göra dig mer medveten i din kropp genom att be dig känna efter i kroppen under rörelse.

Löpstegsanalysen innefattar fotisättning, stegfrekvens, kroppsposition, tygndpunkt, anspänning i muskler, känsla och helhet.

Löpteknikträning

Efter analysen har vi fått svar på vad som behöver förbättras i din rörelse. Tillsammans hjälper jag dig att göra ditt steg skonsammare och effektivare. Vi tränar in och justerar tekniken (känslan).

Hur vi tillsammans går till väga för att hitta det lätta steget i löpningen varierar för alla individer. Vi gör en del övningar för att stärka upp eller få avslappning i olika muskler i kroppen, som tillsammans gör löpsteget lättare.

Det ingår rörelsecoaching för att hålla sig skadefri i sin vardag, för hur vi rör oss resten av dagen när vi inte springer är minst lika viktigt.

Läs mer under Löpteknik.

Träning hemma

När vi justerat löpsteget till de skonsammare och effektivare behöver vi öva in vårt nya rörelsemönster. Du övar hemma i några veckor för att sedan återkomma och undersöka så att du inte fallit in i ditt gamla rörelsemönster igen.

Här är träningen helt anpassad efter dina förutsättningar och mål.

Vi behöver bygga en stark grund, därför är första perioden mycket fokus på öva in löpkänslan.

Behöver du ett individuellt träningsschema för att nå dina mål är kostnaden 300:-/per 4 veckor.

Återbesök

Vad just du behöver träna extra på ser vi på återbesöket. Alla människor är olika individer i olika kroppar som rör sig på olika sätt. Vad vi väljer att fokusera på i återbesöket beror på dina mål och hur du rör dig när du går och springer.

När du kan hantera löpningen ökar vi hastigheten och hittar rätt känsla så vi blir effektivare och snabbare i löpningen.

Vi springer anpassade intervallpass ihop där jag ser till att du håller dig i ditt nya skonsamma och effektiva rörelsemönster.

Hur många coachingstillfällen som behövs är helt individuellt och utefter dina mål.